Gå til hovedinnhold

Senterpartiets bredbåndsspøk

Denne skrev jeg før jul, men den har blitt liggende. Her er den uansett:

I inneværende stortingsperiode lovet Senterpartiet bredbånd til hele folket innen 2007. Året kom og gikk, men Senterpartiet holdt ikke løftet sitt. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har erfart at det ikke er enkelt å bo på bygda uten bredbånd.

I sommer var jeg hjemme på Vestlandet for å gjøre et par større reportasjeprosjekter. Som journalister flest er jeg en svoren tilhenger av internett. Problemet var bare at det er ikke innlagt bredbånd i huset, selv om naboene bare få hundre meter unna, hadde bredbånd alle mann. Telenor verken kunne eller ville levere.

Jeg klødde meg i hodet, hva skulle en stakkar gjøre, men fant raskt en løsning. I et stort fjøs en halv kilometer unna, var det pc med bredbånd. Fjøset ble heretter mitt kontor. Jeg flyttet inn og tok med kaffe, kuer rautet og bar seg, jeg ringte og skrev, veterinærer kom og gikk. Fjøs-pcen var ustabil og tok etterhvert knekken på flere større reportasjesaker, dokumenter gikk tapt og jeg luktet fjøs, men jeg holdt ut.

Vestlendinger har bannet mot sentralmakta i alle år, og når en siden attenårsalderen har balansert på smale geitestier (bilveier), vet en at det ikke alltid nytter å kreve sin rett, så jeg bet tenna sammen. Senterpartiet skulle ikke få knekke meg.

Udemokratisk

Med jevne mellomrom sendt jeg sms til ordføreren i Gaular kommune og spurt om det ikke snart kommer breiband til oss. Jeg tror hun gjør sitt beste, men tiden gikk og prosjektet blir stadig utsatt. Først skulle en få bredbånd før jul 2008, nå blir det kanskje i mars 2009, dersom Telenor har kapasitet vel å merke. I mellomtiden har Senterpartiet kommet med ett nytt løfte: bredbånd til hele landet innen 2017. Kraftig modifisering med andre ord, og jeg ble urolig. 2017 er ni år til!

Ordet bredbånd er ikke nevnt i regjeringsplattformen Soria Moria, men ord som kunnskap og demokrati går igjen. Her kan en regne inn bredbånd. Mangel på bredbånd på bygda gir unektelig forskjell i tilgang til informasjon for folk i bygd og by. Tenk om jeg hadde vært tolv år gammel og måtte skrive oppgaver i fjøset? Det hadde ikke vært pent.

Lik pris-spøken

For noen fortoner det seg sikkert eksklusivt å sitte i et fjøs langt ute i periferien å skrive, men det var i perioder ganske kaldt. I april satt jeg med termodress og hakket tenner med stive fingre, og i mai begynte fluene å komme. Fluer krabbet på taster og i kaffetrakteren. Utover i juni ble det verre, og det første jeg gjorde hver dag, bortsett fra å sette på kaffen, var å drepe fluer og rydde bort permer fulle av "Helsekort for ku".

Men dette er ikke alt. Senterpartiets lovet i tillegg til bredbånd, lik pris til alle innen 2007.

I min iver klikket jeg meg inn på NRK Sogn og Fjordanes nettsider: "Vi skal investere 200 millionar over ein femårsperiode. Dette er ei historias største IKT-satsing i Sogn og Fjordane, og målet er å gjere det meir attraktivt å bu i fylket," var budskapet fra daglig leder Nandor Helgheim i Enivest.
Jeg slo raskt fast at prisen var langt over dobbel i forhold til hva jeg betaler i Oslo. Altså nok et solid brudd med Senterpartiets bredbåndsspøk.

Lost in space

Men trass prisen klikket jeg meg inn på Enivests nettside. Her kan en taste inn postnummeret sitt og sjekke ut mulighetene for bredbåndstilkobling. Jeg tastet 6977 og fikk umiddelbart svar: (...) Legg gjerne inn ei bestilling sjølv om du i dag ikkje bur på eit område som har dekning (...)" Blankt avslag, med andre ord, men det finnes trøst: trådløst nett.

I vår fikk jeg inn naboens trådløse nett dersom jeg satt ute på verandaen. Det var ganske kaldt, men med termodredss, vintersko, skjerf og lue pluss to tepper holdt jeg varmen. Under regnskyll var det ti centimeters klaring til regnet, og bare når vinden kom, feide dråpene over tastaturet. Jeg var lykkelig, men ingenting varer evig. Lynet slo ned, nettet gikk ad undads, og jeg måtte tusle tilbake til fjøset. Nå er jeg i Oslo med fiberkabel.

Sjekk saken i Firda og blogg om saken.

Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre

Dødsdrift blant skrivande menneske

Korleis bli eit skrivande menneske: Du er ikkje så spesiell som du trur at du er, og om du ikkje jobbar hardt, kan du hive talentet ditt på båten. (Kommentaren stod på trykk i Dag og Tid 28.november). Tirsdag (25.november) var det litteraturdebatt på utestaden Blå i Oslo: " Litteratur på Blå har invitert en forfatter, en forelegger og en forfatterskolelærer for å snakke om forskjellige strategier for å bli et skrivende menneske. Går du med en spirende forfatter i magen, bør du få med deg denne kvelden." Vi som av ulike årsaker er interessert i litteratur, møtte opp, og lokalet vart etterkvart smekk fullt. Dagen etter skreiv ei venninne til meg: "Jeg fikk egentlig fullstendig angst da jeg kom på Blå i går. Det er jo akkurat som å se seg selv klonet hundre ganger." Det er ein skummel følelse å sjå seg sjølv sugd inn i den kulturelle undergrunnen, ned i eit miljø som i stor grad kretsar rundt seg sjølv og sin eigen akse, som tilber og dyrkar seg sjølv, men som ogs

Å halde foredrag for gubbar

Av og til må eg sei eg er ganske så lei av å halde foredrag. Du står framfor eit publikum, og skal snakke om at unge folk skal til bygda, og så sitter der hundretals, eller titals, menn og kvinner i alder femti seksti pluss og stirrer tomt på deg med armane i kors. Er det inspirerande? Nei. Det er svært lite inspirerande og svært kjedelig. Eg lurer av og til litt på kvifor ein har så mange konferanser. Folk møtes, stirrer på den som snakkar, skal liksom bli inspirert, og så skal ein gå heim og vere opplyst og glad og ha med seg nye og betre idear enn dei ein kom dit med. Gud, det er så kjedeleg å snakke til slike publikum. Du veit at mange av dei ikkje ein gong høyrer etter. Dei sit der, og er der, mest av alt for å få kake, ta seg ein fest, slenge drit, pule ei eller anna dame dei ikkje har pult før, og så dra heim til kjerringa. Det er vel eigentleg, summa summarum, det inntrykket eg har fått av kvifor ein arrangerer konferanser for distriktsutvikling. Eit hederlig unntak er Dyrøys