Gå til hovedinnhold

Påtrengende spøkelser er djevelens verk

Jeg innrømmer det gjerne. Jeg er driiiiiiiiiiiiiiitredd for spøkelser. (radiOrakel, spøkelsessending 26.oktober 2007)

Spøkelser, av middelnedertysk Spôkenisse (spôken betyr «å gå igjen, å utføre trolldom»), er etter sigende paranormale skapninger, avdøde mennesker hvis sjeler går igjen. Fenomenet er kjent i alle kulturer, og bygger på troen på at levende vesener har en sjel som eksisterer uavhengig av kroppen. Folklore og trosforestillinger omkring spøkelser varierer imidlertid sterkt i forskjellige kulturer og til forskjellige tider og troen på spøkelser har vist seg å vere standhaftig.

Meningsmålinger viser at et økende flertall av befolkningen tror på spøkelser i f.eks. USA (51% i 2003 mot 48% i 1998). Spøkelsesstemmer på lydbånd og radio, spøkelsesbilder på fjernsyn eller spøkelser som går til angrep ved å skru stereoen på fullt midt på natta, er blitt vanlige ingredienser i nyere spøkelseshistorier.

Det finnes også rikelig med historier om spøkelsesbiler eller spøkelseshaikere. Kem hakje hatt eit spøkelse i baksetet. Eg har i alle fall hatt titalls. Og kem e det som åpna døra inn te rommet mitt kvar einaste natt? Det er i alle fall ikkje morra mi. Er eg i faresona?


De spøkelsene eg har møtt, har rusla framfor meg på veien, hoppa opp av veigrøfta eller spionert på meg i dusjen. Eit par har også stirra på meg mens eg sat å las i ei bok. Dei er kort sagt ganske pågåande til tider og eg blir alltid like dritredd.

Bjørnstjerne Bjørnsons barnebarn, Margit Sandemo, ble for eksempel lagt inn tre ganger før hun var 21 helt til en forståelsesfull lege fortalte henne at hun var helt frisk. Hun måtte bare akseptere at hun kunne se ting og tang som var skjult for visse andre. Jeg har ennå ikke vært innlagt, men jeg tror det er like før. Hør bare her hva jeg ble utsatt for her for litt siden:


Margit Sandemo ble voldtatt tre ganger som barn, ble innlagt på sinnsykehus tre ganger før hun var 21 og påstår den dag i dag at overgrepene førte til økte evner på det synske området. Et av de første synene Margit Sandemo så, var da hun som syvåring så en spøkelsesvogn uten kusk og hester. Sitt første gjenferd så hun som åtteåring, en mann som hadde hengt seg i et tre. Ikke spesielt koselig.

De eldste kjente nedtegnelsene om spøkelser i vår del av verden beskriver dem som håndfaste fysiske fenomener. Islendigesagaene og andre kilder forteller om lik som står opp av graven, noen ganger i flokker. De framstilles som farlige, onde og hevngjerrige, de sprer pest og kan gå til angrep ikke bare på mennesker og dyr, men til og med eiendeler og bygninger. For å bli kvitt dem måtte en ty til drastiske virkemidler, som å grave opp likene og halshugge dem. I Eyrbyggjasaga fortelles det også om en rettssak ("dørerett") mot plagsomme gjengangere. Eg tørr ikkje engang tenke på korleis det må ha foregått.


Selv om gjenferdene i den kristne perioden ble mindre utagerende, later det til at oppfatningen av dem som fysiske fenomener har holdt seg i Norden. Så sent som midt på 1500-tallet forteller Olaus Magnus om en øy på Island der

...skyggene av druknede eller på annen måte voldsomt avlidne åpenbarer seg for menneskene og deltar i menneskelige sysler, og så tydelig viser disse gestaltene seg... at de som ikke kjenner til deres død hilser dem med håndslag som om de var levende.

Den katolske forståelse fra europeisk middelalder at spøkelser er ånder fra skjærsilden.

Med protestantismen falt troen på skjærsilden bort, og alt spøkeri ble djevelens verk.


Men tilbake til Margit Sandemo. Eg har faktisk aldri lest Sandemo. Mutternt mente jeg kunne ta skade av å lese smusslitteraturen til Sandemo. Jeg måtte smugle inn bøker om sarte jomfruer som gikk gjennom tåkete spøkelsesskoger for å ha seg med kjekke fyrster. Men når det ble for farlig å smugle inn Sandemo, var det heldigvis andre forfattere som også digga å skrive om spøkelser.

Jeg leste Charles Dickens Julefortelling der Scrooge hjemsøkes av tre spøkelser som vil lære ham et og annet om medmenneskelighet. Jeg føler ikke alltid at dette er spøkelsenes hensikt. jeg tror spøkelser er djevelens verk.

Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre

Dødsdrift blant skrivande menneske

Korleis bli eit skrivande menneske: Du er ikkje så spesiell som du trur at du er, og om du ikkje jobbar hardt, kan du hive talentet ditt på båten. (Kommentaren stod på trykk i Dag og Tid 28.november). Tirsdag (25.november) var det litteraturdebatt på utestaden Blå i Oslo: " Litteratur på Blå har invitert en forfatter, en forelegger og en forfatterskolelærer for å snakke om forskjellige strategier for å bli et skrivende menneske. Går du med en spirende forfatter i magen, bør du få med deg denne kvelden." Vi som av ulike årsaker er interessert i litteratur, møtte opp, og lokalet vart etterkvart smekk fullt. Dagen etter skreiv ei venninne til meg: "Jeg fikk egentlig fullstendig angst da jeg kom på Blå i går. Det er jo akkurat som å se seg selv klonet hundre ganger." Det er ein skummel følelse å sjå seg sjølv sugd inn i den kulturelle undergrunnen, ned i eit miljø som i stor grad kretsar rundt seg sjølv og sin eigen akse, som tilber og dyrkar seg sjølv, men som ogs

Å halde foredrag for gubbar

Av og til må eg sei eg er ganske så lei av å halde foredrag. Du står framfor eit publikum, og skal snakke om at unge folk skal til bygda, og så sitter der hundretals, eller titals, menn og kvinner i alder femti seksti pluss og stirrer tomt på deg med armane i kors. Er det inspirerande? Nei. Det er svært lite inspirerande og svært kjedelig. Eg lurer av og til litt på kvifor ein har så mange konferanser. Folk møtes, stirrer på den som snakkar, skal liksom bli inspirert, og så skal ein gå heim og vere opplyst og glad og ha med seg nye og betre idear enn dei ein kom dit med. Gud, det er så kjedeleg å snakke til slike publikum. Du veit at mange av dei ikkje ein gong høyrer etter. Dei sit der, og er der, mest av alt for å få kake, ta seg ein fest, slenge drit, pule ei eller anna dame dei ikkje har pult før, og så dra heim til kjerringa. Det er vel eigentleg, summa summarum, det inntrykket eg har fått av kvifor ein arrangerer konferanser for distriktsutvikling. Eit hederlig unntak er Dyrøys