Gå til hovedinnhold

Kvifor er det så pinleg å lese husmorporno, og dameblad er dumme..


Forje veke var eg i England. På togstasjonen i Crew gjekk eg inn i ein kiosk og kjøpte ei bok. Eg hadde dårleg tid. Kva kjøper ein då? Jo the number one bestseller "Homecoming" av Cathy Kelly til halv pris. Ei bok viss omslaget lyser av husmorporno, og du må halde den litt skjult så ingen ser kva du faktisk sit og les. Romantikk, happy ending, lykkelige ekteskap og stor kjærleik. Haugevis av stereotype kvinner med gode intensjonar som har gått på ein smell og no må tenke seg godt om før dei tar neste steg vidare i livet. For slikt skal vi ikkje lese om. Vi skal lese om dei einsame kvinnene på tretti pluss som kjempar med karrieren i beste Marit Eikemo-stil. Eg siktar til boka "Mellom oss sagt" der den single hovudpersonen stressar på bussen, hastar frå mann til mann, har sex på harde golv med typar ho plukkar opp på puben og heng utanfor ein gift manns hus medan regnet styrtar ned. Slik er liksom livet. Beinhardt og fullt av regn. Dette er ei god bok. Slik er det jo. Men kanskje difor sel Cathy Kelly betre enn Eikemo, fordi vi er litt lei av virkeligheten.

I Journalisten sist veke gjekk Dag og Tid-journalist og forfattar Agnes Ravatn ut og sa at dameblader er pur dumskap. Ho har lese seksti blad av ulike kategoriar, og dommen over dameblada var klinkande klar. Dameblad er kjønnskonservativt babbel. 

Her forje veke kjøpte eg det nye damebladet Stella. Ein må trass alt følge med på det som blir gitt ut, dameblad eller ikkje. Stella var, om ikkje pur dumskap, så dønn kjedeleg. Der er ingenting som overraskar deg. Alt er glatt kjedsomhet. Sminketipsa kan vi utanat, og alle veit at personleg trener er greia. Ein må mangle fantasi for å lage vekeblad, det er iallefall sikkert. Den kjedelegaste saka i manns minne er intervjuet med Prinsesse Märtha i Elle eit par år tilbake.

Eg kjøpte også Alfa, det nye mannebladet til Magnus Rønningen og co, der det ironiske glimtet var til stades på ein heilt anna måte enn i glad-seriøse Stella. Blant anna ved ein glimrande Facebook-statusoppdateringsparodi. Til og med landbruksblad har lært av manneblada og har midtsideku med struttande jur og elegant eksteriør, gjerne plassert på ein haug høgt over ein grøn dal med blå himmel i bakgrunnen, samt nykamba hale. Men kva kan vi i grunn lære av dameblad, sånn bortsett frå korleis ikkje skrive artiklar?

I siste nummer av litteraturtidsskriftet Bøygen skriv Karoline Flaata om chick-lit og populærlitteratur. Flaata må, på same måte som eg må gøyme mi romantiske lyseblå pocketbok, unnskylde seg for at ho veit mykje om tema: Jeg har det siste året, på grunn av mitt valg av tema til masteroppgave, gjort en del research rundt sjangeren chick-lit og populærlitteratur

Flaata viser til ein artikkel av Jenny Colgan i The Times der Colgan stiller spørsmål ved om chick-lit sjangeren sine høge salgstal betyr at alle kvinner er dumme.

Så er kvinner dumme? Er kvinner dumme som lagar rosabloggar på nettet og skriv om sminke og parfyme? Eller er det berre sånn at vi kanskje ikkje gidder sitte rundt og lese Vagant heile døgnet.

Og kva er i grunnen poenget med å sei at dameblad er pur dumskap? Lesarane får dei blada ein fortjener, seier Ravatn, og det må jo bety at lesarane er dumme sidan blada er pur dumskap. Konklusjonen er for lettvint. Blada er ikkje dumme, dei er berre svært lite ambisiøse. På same måte som nokre medier strekker seg for å løyse komplekse saker, strekker dameblada seg for å gjere alt til enklast mogeleg underhaldning for lesaren. Og det er dette mange vil ha.

Litteraturprisar blir ein type branding meir enn eit kvalitetsstempel, og ein bruker salgstal for å bevise litterær kvalitet, ein bruker font, omslag og lay-out for å bedømme ei boks lesarvennlighet, og ein er redd for å vere elitistiske ved å stille intrikate, litterære spørsmål, skriv Nina Hagerup i essayet Leserens død i Bøygen. Ho peiker på at folkeligheten ved litteraturen ser ut til å bli fremme gjennom Forfattaren snarare enn Lesaren.

Og så kom eg ikkje lenger fordi eg er så trøtt, men tematikken er to be continued ein anna dag:)

Kva med å spørre seg: kor mykje inntekt treng eg for å finansiere livet eg tenker å leve? Framfor: eg må ha ein jobb der eg tjener 450 000 kroner i året.

Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre ...

Faktafeil om eggproduksjon frå Matprat

Matprat påstår at levetid for høner er 70 veker. Dette er ein faktafeil. Deretter blir dei slakta og solgt som høns, skriv matprat. Dette er også ein faktafeil. Dei fleste høner blir gass  ihjel og etterpå brent.  Fakta er at verpehøner i industrielt verpehønshald blir slakta etter 70 veker. I naturen, eller om dei får sjansen, kan høner leve i opp mot ti år. Levetida er altså ganske mykje lenger enn matprats påståtte 70 veker. Slik Matprat framstiller det, kan det oppfattes som at høner blir slakta når deira levetid likevel er slutt. Dette er altså feil. Dei blir slakta lenge, lenge før. Verpehøner i industrielt fjørfehald har fått rugeeigenskapane sine bortavla. Dei kan altså ikkje formeire seg naturleg. Dei må rugast ut i rugemaskin. Høner i naturen ville lagt to tre fire kull med kyllingar per år, med rundt ti kyllingar i kvart. Det er ikkje naturleg for ei høne å verpe kvar dag, men gjennom avl har ein fått fram høner som verp seks egg i veka, og ein avlar...

Tamme elgar som produserer ELGpapir, ELGolje og ELGmelk

I Jämtland lagar Sune Häggmark papir frå elgmøkk, ost frå elgmelk og lanolin frå elgpels. ­ Verdas dyraste ost! roper Sune Häggmark på svensk, stotrande engelsk og improvisert fransk. ­ Shit is money! Money, money, money! Jag älskar moose!   Fleire titals turistar, deriblant mange nordmenn, står tett i tett på tunet i Orrviken, ein kjapp køyretur sør for Østersund i svenske Jämtland. Her har Häggmark realisert sitt eige elgparadis med produksjon av papir frå elgmøkk, ost frå elgmjølk og lanolin av feittet i elgpelsen. Han er den entusiastiske gründeren bak turistverksemda Moosegarden, eller "elghagen" på norsk. Häggmark lever godt, svært godt etter at Moosegarden vart starta i 1997 som ein følge av to morlause kalvar som trong ein heim. Han gjer det klinkande klart for dei store flokken turistar at det er ei mengde pengar i elg. Moosegarden eksporterer elg til Polen, Tyskland og England. Inspirasjonen hentar han frå Russland. Ein tam elg kostar 35 0...