Gå til hovedinnhold

OKSYGEN!! Om å skrive roman

Når ein skal skrive bok, skal ein lage kunst. Det er viktig. Ein skal vere ekstremt opptatt av å skrive og av å skrive bra, og ein skal flikke på ord og setningar og mekke plott og stories, og ein skal ditt og datt og hist og pist og til slutt har ein da altså laga kunst. Ein skal vere dedikert. Så dedikert at ein går frå vettet, krasjar bilen og helst begynner på speed. Det er liksom så kjedelig å vere ein eller anna krøllete forfattar som berre sit og skriv i hettegenser, liksom. Forfattar, bohem, boms, bloggar, poet. Her skal det gå unna minst ein heil kasse Camelar per dag, to dunkar rødvin i timen og tretten liter kaffe per døgn.

Og så skal ein gi ut boka, den skal trykkes og nokon skal slakte den, terningkast skal tatoverast over heile kroppen og du skal vinne ein Nobelpris, kanskje to. Etterpå skal ein haug folk skal vere rasande for at du fekk for mange prisar, dei skal trass alt fordelast likt til absolutt alle ellers er det grusomt forferdeleg. Og så skal ein klage over at ein ikkje får statslønn, eller statsstipend i lange nok periodar. Det er då Anne B Ragde ut og seier at den som ikkje har fått eit forfattarskap på beina på tre år, kan gå og skalle hovudet i ein bergvegg.

Etterpå skal ein drikke for å drikke seg full, aldri skrive i fylla, skrive til blodet renn nedover veggene du har skalla hovudet altfor hardt i, og så begynner korrekturlesinga. Du skal byte ut annakvart ord, bøye verb, kutte avsnitt, drepe karakterar, sette inn andre og ta bort alt som har med sex og vold å gjere. Du skal tolerer konsulentar, redaktørar, deadlines og forlagsfestar. Du skal drikke litervis av gratis øl, snakke på ei scene, danse med gamle gubbar, prate med ein poet.

Så skal ein velge fortellerperspektiv. Hovedpersonen er tre år, fortellaren tretti år og forfattaren ca like gamal. Så skal ein late seg inspirere, men ikkje av feil bøker. Ein skal velge, selektere og handplukke litteratur som ein så les seg gjennom, tenker at slik skal eg også gjere det, før ein gløymer kva ein hadde tenkt gjere, mister greper, får tilbake grepet, mister det igjen, drikk ein kald pilsner og surfar på Twitter. Så skal ein prøve å halde kjeft om at folk ein kjenner skriv møkkabøker som helst skulle vore brent på eit bål, men sidan bokbrenning er teit, skal ein heller rulle terning, drikke sprit og sei at, ja, fin bok. Har du vurdert å kjøpe deg ein hund? (Endring av tema). Eg vurderer å kjøpe meg ein siberian, alaskan, lapplandsk husky.

Etterkvart vurderer ein å anmelde redaktøren sin til dyrevernet for dyreplageri. Det kan da umulig vere så fryktelig vanskelig å korrekturlese romanen sjølv?? Joda, det er dødsvanskelig. Det er så og sei umulig, og denne deadlinene er kjempeviktig, og no må vi drepe den karakteren din, skrive om starten, skrive på slutten, ta ut scena der sauene eksploderar som bomber bortover parkeringsplassen og legge inn eit snøskred i staden. Lat aldri kyr galoppere på starten av ei bok, og hugs at du ikkje dreg Euro Bonus kort. Euro Bonus er eit rabattprogram, ikkje eit visakort! Og slik går no dagane.

Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre

Spelet om ØKO-maten, The øko-GAME: Marked - forbruker

Om spriket mellom PR og røyndom. (Med andre ord-artikkel publisert i Klassekampen 26.februar 2010) Bønder er og blir ei spesiell gruppe. Før var det høgstatus å vere storbønder. No er du er ein systematisk dyremishandlar, industriforbrukar av stakkars kyr og ellers ein trussel mot vår alles eksistens. Du tømmer dritt ut i atmosfæren, og driver oss alle lukt i undergangen. Før var det lågstatus å vere småbonde. Du hadde mindre makt, mindre pengar, sat gjerne på leigd jord og måtte sende alle sønene dine til USA om dei ville overleve. Du hadde så lite gras over vinteren at kyrne dine knapt klarte stå på beina når du slapp dei ut om våren, og du budde i eit lite hus fullt av ungar du streng tatt ikkje burde hatt meir enn halvparten av. No er det høgstatus å vere småbonde. Du er småskala og naturvennlig, lever gjerne på ein stad der ingen skulle tru at nokon kunne bu, og småskala kyr er innhylla i eit mytologisk teppe av grønt gras under spreke klauver. Dei har forgyl

Å halde foredrag for gubbar

Av og til må eg sei eg er ganske så lei av å halde foredrag. Du står framfor eit publikum, og skal snakke om at unge folk skal til bygda, og så sitter der hundretals, eller titals, menn og kvinner i alder femti seksti pluss og stirrer tomt på deg med armane i kors. Er det inspirerande? Nei. Det er svært lite inspirerande og svært kjedelig. Eg lurer av og til litt på kvifor ein har så mange konferanser. Folk møtes, stirrer på den som snakkar, skal liksom bli inspirert, og så skal ein gå heim og vere opplyst og glad og ha med seg nye og betre idear enn dei ein kom dit med. Gud, det er så kjedeleg å snakke til slike publikum. Du veit at mange av dei ikkje ein gong høyrer etter. Dei sit der, og er der, mest av alt for å få kake, ta seg ein fest, slenge drit, pule ei eller anna dame dei ikkje har pult før, og så dra heim til kjerringa. Det er vel eigentleg, summa summarum, det inntrykket eg har fått av kvifor ein arrangerer konferanser for distriktsutvikling. Eit hederlig unntak er Dyrøys