Kunstmusea
i Sogn og Fjordane har i fleire år hatt søkkande publikumstal.
KUNSTsf2012 Tour la ut på vegen og tok pulsen på kunstformidlinga i
Sogn og Fjordane.
Kronikk i Bergens Tidende 14.november 2012 av KUNSTsf2012 Tour.
Les vår blogg eller følg oss på Facebook.
Sjå våre YouTube-episodar om kunst.
Oppspark. Nittitre
millionar kroner er brukt på det nye kunstmuseet som vart opna i
Førde 8. september 2012. Bygget og beløpet er knapt diskutert i
media, og museet skaut for mange opp av bakken like fort som
julekvelden kom på kjerringa. NRK melde om 1100 besøkjande under
opninga, men opninga av signalbygget i Førde vart oversett av alle
nasjonale medium. I 2011 var det berre 858 besøkjande ved museet.
KUNSTsf2012
Tour er kalla opp etter opningsutstillinga, KUNSTsf2012, og er ei
sjølvfinansiert reise til ulike museum, kulturpersonlegdomar og
kulturinstitusjonar i Sogn og Fjordane. Vi (Anne Viken og Frank Willy
Djuvik) ønskte å undersøkje formidlinga av kunst i Sogn og
Fjordane.
Dei
siste åra har besøkstala ved musea i Sogn og Fjordane stupt. Det
skjer samtidig som resten av landets museum opplever at stadig fleire
tek turen innom. Sogn og Fjordane ramlar også nedover på Norsk
kulturindeks. I 2012 låg Sogn og Fjordane på 11. plass av 19
mulege, som var tre plassar ned frå året før.
I fylket
finst der seks institusjonar under paraplynemninga Kunstmuseet i Sogn
og Fjordane: Kunstsenteret i Førde, Kunstmuseet i Førde, Sogn
Kunstsenter, Astruptunet, Eikaasgalleriet og Anders Svor museum.
Nettsidene deira ber preg av at dei ikkje er oppdaterte på fleire
år.
Nokre
dagar etter opninga prøvde vi å finne informasjon om utstillingane
på det nye museet på nettet. På nettsida til kunstmuseet i Førde
låg der bilete av ein flyer som var for liten til at den var lesbar.
Den var heller ikkje klikkbar. Verken utstillingane eller kunstnarane
bak var presenterte. Vi måtte ty til google for å finne informasjon
om kunstnarane bak utstillingane.
Bilete fann vi ikkje, utover dei som var i flyeren. Flaks for oss var vi allereie på museet, så vi kunne rusle opp og ta utstillingane i augnesyn. Men kva om vi hadde budd i Sogndal? Hadde vi køyrt dei 105 kilometerane til Førde for å sjå ei utstilling vi ikkje visste noko om? Kva om vi kom frå Sandane? Derifrå er det 88,5 kilometer til Førde.
Bilete fann vi ikkje, utover dei som var i flyeren. Flaks for oss var vi allereie på museet, så vi kunne rusle opp og ta utstillingane i augnesyn. Men kva om vi hadde budd i Sogndal? Hadde vi køyrt dei 105 kilometerane til Førde for å sjå ei utstilling vi ikkje visste noko om? Kva om vi kom frå Sandane? Derifrå er det 88,5 kilometer til Førde.
Til
skilnad kan det nemnast at då Bergen Kunstmuseum sette opp si nye
faste Astruputstilling, laga dei langt betre nettsider, samt ein
eigen Astrup-app for Iphone. På websidene deira kan du sjå fleire
titals verk av Nikolai Astrup, lese om forsking knytt til arbeidet
hans, og lese om Jølster.
Alle har
høyrt om Astrup i Sogn og Fjordane, men er det godt nok å vite at
tunet finst? Ikkje om vi ser på dei dramatisk stupande besøkstala.
Heller ikkje turistane oppsøkjer tunet. ”Eg kan ikkje svare på
kvifor bussane ikkje kjem til Astruptunet, vi er ikkje ei
reiselivsbedrift", sa direktør ved Kunstmuseet i Sogn og
Fjordane, Morten Johan Svendsen, då han blei utfordra av
reiselivssjefen i Sunnfjord.
Sidan
2008 har besøkstala for Astruptunet gått berre ein veg: nedover. I
2011 skrapa museet ned på totalt 3744 besøkjande.
"Kulturinstitusjonane
i fylket skal vere i tet på digitale tilbod", står det i
Kulturstrategi 2008–2011 for Sogn og Fjordane fylkeskommune. Men
når vi klikkar oss inn på Sogn Kunstsenter, må vi igjen ty til
Google for å finne kunst laga av Lærdalskunstnaren Hans Gjesme.
Dette trass i at Lærdal kommune har forplikta seg til å syte for at
samlinga vart fagmessig ramma inn og at samlinga vart gjort
tilgjengeleg og kjent for publikum.
Heller
ikkje på nettsidene til Eikaasgalleriet i Jølster finn vi anna enn
eit amatørfoto av museet sett frå baksida. Klikkar vi på "komande
utstillingar" på Sogn og Fjordane kunstmuseum si heimeside,
finn vi i skrivande stund (24. oktober), programmet for
januar-september 2012.
Besøksnedgangen
dei seinaste åra er likevel publikum sin feil, ikkje musea, om vi
skal tru museumsdirektør Svendsen. 11. mai uttalte direktør
Svendsen til NRK Sogn og Fjordane at: "Skulle vi gå for mykje
folk, måtte vi berre lage arrangement med Tone Damli, men det er
ikkje vår jobb."
Kva med
å halde oppe? Då vi vitja Eikaas-galleriet, var det stengt – midt
i opningstida. Ingen lapp hang på døra, ingen var å få tak i.
Berre pøsregn og ein tom parkeringsplass. Skuffa drog vi vidare til
Astruptunet. Her prøvde vi å kjøpe oss årskort for kunstmusea i
Sogn og Fjordane.
Dette
var enklare sagt enn gjort. Listene for påskriving av nye medlemmer
var ikkje å oppdrive bak disken, og dei to som stod der, visste
ikkje kva arrangement som inngjekk i prisen. Dette var i midten av
september, men vi er framleis ikkje registrert på lista for
elektroniske nyhendebrev.
Kven er
då publikum? Det veit ikkje musea i Sogn og Fjordane. I ein
vrimmel av strategiplanar og målsetjingar som alle peiker på kor
viktig det er at ein skal få fleire til å nytte seg av tilbodet,
har ein late vere å gjere det mest grunnleggjande av alt, å finne
ut kven som er brukarar og kven som ikkje er det.
Musea
feilar også i møte med media, og skaper eit bilete av seg sjølv
som likegyldige og lukka i møte med publikum. Dei økonomiske
prioriteringane er også uklare. 18. oktober sende vi ei rekke
spørsmål om tema til Harry Mowatt, styreleiar i musea i Sogn og
Fjordane, men har pr. dags dato ikkje fått svar.
I boka
KUNSTSF2012, som vart utgitt i samband med opninga av kunstmuseet i
Førde, er publikum utelate frå museumsdirektør Svendsen si
gratulasjonshelsing. Lite tyder også på at dei ønskjer publikum.
21.
september opna ei utstilling med fotograf Jens Hauge på kunstmuseet
i Førde, men på heimesida låg det ein minimal, klikkbar link til
Hauge si heimeside. Der står ikkje eit ord om kunstnaren, ingenting
om kva bilete som kjem til Førde. Over linken ligg ein
ikkje-klikkbar flyer.
Det er
freistande å sitere Solveig Lømos helsing i boka. Lønmo er
kunsthistorikar og kurator for opningsutstillinga KUNSTsf2012, og ho
skriv: ""Her i området kan man flytte fjell uten at noen
legger merke til det", bemerket Geir Hjetland da jeg var på
kuratorbesøk på Kvamsøy. Jeg tror han siktet til alt fra nasjonal
presse og kunstnermiljøene i hovedstaden, til sviktende lokal
interesse for kunst".
Å
skulde på publikum for sviktande oppmøte, blir berre dumt når ein
ser korleis musea ikkje kommuniserer utanfor veggene. Det er musea
som sviktar publikum, ikkje omvendt.
Artikkelen
er redigert versjon av KUNSTsf2012 Tour med Anne Viken og Frank Willy
Djuvik, leiar i Sogn og Fjordane FrP, i Syn og Segn, ute denne veka.
Følg også turen på KUNSTsf2012 web-TV på Youtube.