Hamburger Trail
I det vakre
Jølsterlandskapet går det kyr og sauer denne
haustdagen. Likevel er det så og sei umogeleg å få tak i skikkeleg mat langs
vegane. Bakterieangst stoppar lokalmatprodusentar, og lokale matrettar er ikkje produsert på lokale ressursar. Vår tids lokalmat er trailergrill.
Teksten vart publisert i tidsskriftet PROSA, nummer 6 2012.
Ser ikkje ut som burger, men det er det dei blir til. |
«Ikkje nok med fagre ord, vi treng
mat på våre bord», står det på ein låvevegg. I dette lys av fast food-maten som
vert servert langs vegane i fjordlandskapet framstår slagordet på låveveggen
som ein parodi. Der kunne like godt stått «Naturen er vakker og vill. Til Statoil
skaffer den monstergrill». Eg er på veg frå Førde til Vassenden langs E39, og
blir ståande og vente medan ein bonde forsøker
jage ein flokk uvillege kviger over vegen. For ein vulgær kontrast,
tenker eg når eg køyrer vidare, forbi kvigene som har rømt tilbake til skogen
dit dei kom frå. Kanskje like greit at dei stikk av om alternativet er å bli
cheese burger på Shell. I bilen har eg niste, og niste er eit must om ein
tenker krysse landet. Eg har gitt opp å finne skikkeleg mat langs vegane, og
kallar difor vegen Hamburger Trail. Det er ikkje unikt for Sunnfjord. Slik er
det i store deler av Norge.
Mismatch mellom mat og natur
Matservering på Boknatti |
Dårleg
mat er det ein finner langs vegane, men ikkje berre der. I juni var eg på
Boknatti i Fjærland. Fjærland byr på noko av det mest spektakulære landskapet
du kan tenke deg. Men side om side med beitande, økologiske kyr enda eg opp med
å ete ein minimal og overprisa hamburger med rikelig ketsjup. Maten matcha på
ingen måte naturen. Maten matcha heller ikkje kokebøkene i denne artikkelen som
fokuserer på lokal tradisjonsmat, produksjonsforhold for lokalmat og ønsket om
å nytte lokale råvarer.
Matservering i Fjærland.... Tragisk |
Lokal matkultur nødvendig
Vår tids lokalmat er verken svele
eller sauehaue, det er fast food. Dette står i sterk kontrast til norske forbrukarar
som i stadig større grad etterspør tradisjonell- og lokal mat (Synnovate 2009).
På landbruks- og matmessa Grüne Woche i Berlin kan ein sjå at trenden går i
retning av det ekte, opprinnelege, tradisjonelle og gamaldagse, og maten skal
komme frå ein stad, ha eit opphav og ei historie, skreiv Kari Gåsvatn på
kommentarplass i Nationen i 2009. 31.oktober i år melde nationen.no at «Norsk lokalmat og matspesialitetar omset for 2,8
milliardar i butikkane. Det gir ein auke på 22 prosent på to år.» Margrete
Haugum seier til avisa at ho ikkje er overraska over veksten: «—
Daglegvarekjedene ser at desse varene har vorte viktigare
for forbrukarane, og er difor meir interessert enn tidlegare i å ta inn
varene. Når ein kjede har byrja, fylgjer dei andre etter».
I
den hamburgerprega verdsarvsnaturen har også vi lange grillpølsefrie
mattradisjonar. Så lange og så flotte at praktkokeboka Fjordamat i år kom ut i nytt opplag.
«For innbyggjarar i alle
bygdesamfunn vil nettopp matkulturen deira vere viktig å få fram,» skriv
forfattarane av Fjordamat, Åsa Kongsvik og Kari
Støfringsdal. Fjordamat er ei spektakulær reise i
mattradisjonar frå Sogn og Fjordane, spekka med bilete frå gamle dagar. Frå den
gongen hønene ikkje la egg om vinteren fordi dei i denne årstida brukte energien sin på å halde varmen. I
påska hadde hønene begynt å verpe att, og då skulle det brukast rikeleg med
egg. No lever dei i oppvarma hønsehus og verp heile året.
Før
var dei naturgjevne og klimatiske forholda grunnlaget for den lokale
matkulturen. No vert kjøtproduksjon frå storfe oppfødde på seksti prosent
kraftfôr (oksar), klassifisert som ei grasbasert næring. Men kan ein kan kalle
dette kjøtet norsk?
Bak kvar liter mjølk ligg omtrent 300 gram kraftfôr, og
beiteandelen for kyr er nede i gjennomsnittleg tolv prosent. Kvart år
importerer Norge kraftfor tilsvarande eit produksjonsareal på 2,4 millionar
dekar dyrka mark i andre land, skriv tidlegare landbruksforskar Svenn Arne Lie
i Natur og Ungdoms artikkelsamling Importerte åkrer – artikler for enny landbrukspolitikk. Ole Jacob Christensen skriv i same samling at
kraftfôrimporten årleg aukar med fem prosent. Lokal mat får eit hult, eller
globalt, preg. Om vi framstiller rettar
av lokalt oksekjøt, vil desse i stor grad vere basert på internasjonale
ressursar.
Så kva er eigentleg lokal mat?
Rettane i Fjordamat må seiast å vere rettar bygd på lokale tradisjonar,
ikkje nødvendigvis, i vår tid, på lokale ressursar. Det er lokalforankra
rettar, om enn ikkje alltid lokalmat. Praktboka er full av historier av denne
typen: «På Hov i Viksdalen brukte dei å hengje opp sauesida bak ein stor
etasjeomn. Dei la flatbrød på golvet og fyrte godt opp i omnen. Dei hengde sida
opp tidleg om morgonen, så når dei var ferdige i floren var sauesida fin og
sprø.» («Floren» er fjøsen). På nyårsaftan åt ein lutefisk eller ribbe, nokre
stadar rømmegraut. Frå indre Sunnfjord veit vi at dei koka jula ut med
raspekaker og sauehovud trettande dag jul. No om dagen er saueribber billegare
enn hundemat, og det står industrikalkun på mange nyttårsbord. Det er vanskeleg
å forstå at det kan kallast festmat, men det
kan det altså.
Les meir om helseproblem hos kalkun og kylling: Kva føler du no rev? Trykt i Klassekampen.
Ekte festmat kryssar vegen. |
Matprat.no, landbrukets lobbyorganisasjon, serverer lekre
oppskrifter på heiltsteikt kalkun med brødstuffing og fløytesaus. Meny har
oppskrifter på tradisjonell julekalkun eller nyttårskalkun med fylte lår. Det
er ikkje lett for forbrukar å vite at det som faktisk ligg på festbordet er eit
dyr som via avl har blitt så store og feite at naturleg formeiring ikkje lenger
er mogeleg. Dei må inseminerast. Dei ville aldri ha klart seg ute i naturen, og
dei slit med degenererte hofteledd. Mange vil kalle det ekkelt, men Meny kallar
det festmat. Industrimat er lausriven frå produksjonform og historie på same
tid som historiefortelling rundt mat vert stadig viktigare.
Brenning av høner og andre fakta for barn - om matindustriens desinformasjon retta mot ungar.
I essaysamlinga Lokal og regional mat skriv Gunnar Vittersø at europeiske
forbrukarar rapporterer at dei har liten tillit til dei sentrale aktørane i
marknaden, det vil sei næringsmiddelindustrien, dei store matvarekjedane og
politiske myndigheiter. Samtidig opplever vi i aukande grad at mat vert
marknadsført med utgangspunkt i produktet sitt opphav. Internasjonalt er lokal
mat ein veksande trend, skriv Vittersø. Margrete Haugum omtaler eit postproduktivt
regime.
Det handlar om at alternative matnettverk kan vekse fram i skuggen av forbrukaranes skepsis til industrimat, parallellt med eit volumorientert landbruk der stadig fleire bønder må kaste inn handkle og dei attverande vert større. Nettverk med fokus på at maten er lokalt produsert og har ei historie.
Men, som det vert påpeika av Haugum og Bjørnar Sæther i første kapittel: ein må
ikkje forveksle liten skala og lokal tilknytning med sosiale, økonomiske og
miljømessige forhold. Du kan altså ikkje, ved å kjøpe lokalproduserte produkt,
gardere deg mot alt du ikkje ønsker å tenke på. Etikken bak produksjon av
lokalt pinnekjøt treng altså ikkje vere betre enn etikken bak trailergrill.
Mismatch mellom
produksjonsmetode og natur
I kokeboka Kjartans Tango av landslagskokk Kjartan Skjelde handlar
introduksjonskapittelet om Skjeldes karriere som kokk. «Det sies at dyktige kokker kan jobbe som
kirurger, og det tror jeg på!» skriv han. Så følger oppskrifter av typen
innbakt blåskjel, råmarinert ytrefilet av okse og kveiteblings. Boka er rikt
illustrert med bilete av lekre rettar, utandørs matlaging og opptak av eigne
poteter, for å nemne noko. «Ikke vær redd for røyk og flammer. Mørnede poteter
skal smake bål!» Boka her eit gjennomgåande reklameaktig gladspråk,
nesten litt coachingaktig, og fokus er på gleda ved gode matrettar.
Seier over bakterieangst og byråkratar |
Skjelde
skriv også om lokale produkt, blant anna norsk Knudeost som eit godt eksempel
på korleis vi i Norge kan vere leiande på mattradisjonar samt forstå korleis vi
utnyttar det beste i dei råvarene som er tilgjengelege i våre regionar. Det er
eit godt poeng, og her kjem eg til å tenke på då eg i sommar køyrde
dyrlegebilen innover humpete skogsvegar, opp på ei sæter i Härjedalen i
Sverige. Bondekona hadde ei halt ku eg skulle sjå på. Det var ei fjällko, ein
gamal rase som ikkje melkar nok til å delta i effektiv industriproduksjon, men
har eit temperament som kan få kveps til å gå og legge seg.
Matchar denne naturen ein hamburger? |
Over
ein vedomn på sætermeieriet, knapt større enn fire kvadrat, hang ei gryte med
tjuefem liter melk. Kvinna tok seg ein sigg medan ho rørde i gryta og fortalde
at denne osten var ikkje godkjend for sal av den svenske varianten av
Mattilsynet. Tilsynet nektar oss å nytte trehyller til modning av osten, sa ho.
Trehyllene hennar var over hundre år
gamle. Osteforma hundre og femti. Den var lappa med gaffatape heller enn
erstatta med ei ny fordi det er i treet smaken og bakteriekulturen sit.
Godkjenningsrutinene
for produksjon av lokalmat og tradisjonsmat er vanskelege, difor gjekk ho
utanfor. Osten vart seld og distribuert på marknader lokalt. Gjerne med
langhåra mygl på etter mogning i ein steinkjellar. Saman med andre «illegale
tradisjonsostar». Då dei heime hos oss delte ut gratis mjølk til bygdefolk
under ein meieristreik, heller enn å tømme mjølka i sluken, vart ein truga med
bøtelegging frå Mattilsynet om ein ikkje stansa utdeling umiddelbart. Då
villsaubonden Hilde Buer i Florø slakta eit lam heime på garden saman med ein
skuleklasse, kom Mattilsynet og henta skrotten frå skulekjøkkenet. Den vart
ansett som farleg. To veker seinare leverte dei skrotten tilbake til Buer, men
ho fekk berre ete den sjølv.
Bakterieangst
Lokal vegmat på Strynefjellet |
Det er slik kvalitetsmat Kjartan
Skjelde etterlyser at vi produserer meir av. Kanskje ikkje illegalt, men dog,
han ønsker seg kvalitetsprodukt. I Fjordamat påpeiker
forfattarane at moderne hygienerutiner har øydelagt den naturlege
bakteriefloraen slik at det blir nødvendig å tilføre bakteriekulturar for å
lage produkta. Her bryt erfaringskunnskap, sanningar gjennom tusen år, mot
moderne vitskap og nyare kunnskap. Dei skriv at småskalaprodusentar dei
seinaste åra har kjempa ein hard kamp for å få lov til å produsere etter
tradisjonelle metodar, utan pasteurisering og sterile produksjonslokale.
Som dyrlege fekk eg, i Ørebro i Sverige, inntrykk av at tilsynet var ute etter dei lokale produsentane. Dei vart mistenkeleggjort og uglesett. Tradisjonelle metodar som har blitt nytta i tusenvis av år, vart ansett som farlege og uhygieniske. Då eg inspiserte eit anna småskalaslakteri for første gong, vart eg, som dyrlege, med ein gong mistenkt å vere ute etter å finne feil, sjølv om eg ikkje hadde sagt eit ord. Ein kan lure på kva slags erfaringar som fører til slik sjølvlysande skepsis.
Men dette forklarer kanskje noko av
fråveret av skikkeleg mat langs vegane.
På Strynefjellet. BURGER, kva anna? |
Fjordamat
formidlar den gamle kunnskapen som har vore gjeldande i tusen år. Den er på den
måten også eit historisk verdifullt dokument som tek stilling og
problematiserer framveksten av både forbrukarsamfunnet og nye tradisjonars
inntog. Ingen av bøkene problematiserer vår tids praktisk tilgjengelege
lokalmat, maten langs vegane. Det kan vi heller ikkje vente oss, praktbøker
handlar trass alt ikkje om fast food, men fast food er vår tids lokalmat.
I matkøa saman med meg i Fjærland
stod eit tysk ektepar. Dei ville ikkje ha hamburger, og gjekk sure derifrå. Det
er freistande å påstå at avstanden
mellom lokalmaten i bøkene og maten ein får lokalt langs vegane er fiksjon
versus virkelighet.
Anne Viken har mat med. |
Les fleire essays av Anne Viken hos Prosa:
Brenning av høner og andre fakta for barn - om matindustriens desinformasjon retta mot ungar.
Kunstgjødselprofetar og andre kjøtthuer - om myter om landbruk, stor og liten skala.
Glad i dyr? Då liker du heilt sikkert mi bok frå dyrlegepraksis!
Eg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.