Gratulerer med
dagen og takk for invitasjonen! Det er ei ære. Det er flott å tale her i Bygstad, under Storehestens
massive veggar.
Du kan lese heile talen i denne bloggposten, eller sjå den på videoen under. Videoen tar 20 minutt.
Du kan lese heile talen i denne bloggposten, eller sjå den på videoen under. Videoen tar 20 minutt.
Anne Viken taler 17.mai 2013 i Bygstad from anne viken on Vimeo.
Når vi ser rundt oss, er det ikkje så grønt som vi skulle ønska det var i mai, men sjølv om bøane ligg gule og brune etter ein kald vinter finst der liv innimellom. Når ein ser utover bøane vil vi finne eit og anna grønt strå. Det er nesten som å sjå Sogn og Fjordane frå lufta. Ein ser for det meste natur, fjell og fjordar, men ser ein nøye etter oppdagar ein folka som bur her, langt inne mellom fjordar og under bratte fjellveggar. Her har vi klamra oss fast i uminnelege tider.
Når vi ser rundt oss, er det ikkje så grønt som vi skulle ønska det var i mai, men sjølv om bøane ligg gule og brune etter ein kald vinter finst der liv innimellom. Når ein ser utover bøane vil vi finne eit og anna grønt strå. Det er nesten som å sjå Sogn og Fjordane frå lufta. Ein ser for det meste natur, fjell og fjordar, men ser ein nøye etter oppdagar ein folka som bur her, langt inne mellom fjordar og under bratte fjellveggar. Her har vi klamra oss fast i uminnelege tider.
På Kleppe, foto John Ole Kleppe |
Heilt frå steinalderen, då kysten var skogkledd og
folk budde i steinholer, gjennom tida som del av Holmedal prestegjeld, seinare
Indre Holmedal, til vi i 1911 skifta namn til Gaular prestegjeld. Og her er vi
i dag. Bygstad har vore handelsstad med tønnefabrikkar og båttrafikk. Folk kom
syklande og køyrande frå Viksdalen med hest og kjerre ned i Vikja for å kjøpe
og selge. Dei overnatta gjerne, og drog heim igjen neste dag.
Sidan den tid har Bygstad si rolle i samfunnet
forandra seg.
Tidene har forandra seg. Vårt fokus på naturen vi
lever i er også endra.
Før var kvar dag ein kamp med naturkreftene, mot
regn og kulde som ødela avlingar. Gaulværeingen har lært seg å arbeide når sola
skin, for ein veit aldri når regnet kjem og gjer det vanskeleg å kome seg ut på
åkrane. No avheng færre av oss enn før av landbruket, men landbruket vert
framleis ramma når naturkreftene set inn, som vinteren legg markene aude.
Slåtten på Ytre Hjelmeland |
Vi har eit stort fokus på natur her i fylket. Natur
er ein stor ressurs, både for landbruk, fiske og energiproduksjon, men den
største ressursen vi har her er folk. Utan folk er vi ikkje i stand til å dra
nytte av naturen rundt oss. Naturen har sjølvsagt eigenverdi, men bruksverdien
avheng av menneska.
Sjå på Storehesten Opp. Eit fantastisk tiltak som
spelar på det moderne mennesket sin bruk av natur. Som samlar store
folkemengder for å gå opp på eit av Norges mest spektakulære fjell. Det er ein
utruleg jobb Helge Kårstad og co har gjort for å få dette til. Slike tiltak har
ein verdi som ikkje berre kan målast i kroner og øre, men i opplevingar og
historier.
havets festbord |
Vi har Åmot operagard. Utan den spektakulære naturen
og låven som kulisser hadde Åmot vore ei ordinær og vanleg operascene. Kikk på
Tønna nede i Vikja. Ein nedlagt tønnefabrikk som har blitt til pub med
fjordutsikt og havets festbord. Naturen er vår merkevare, men den blir inga god
historie utan folk. Vi kan ikkje leve av naturen aleine. Vi må fylle den med
innhald.
Lokale møteplassar er viktig. Tønna er viktig for
mange, Nysna gard for andre. Det er miljøet på Tønna som skaper historia. Det
er Nina Hjelmeland sine steinovnsbakte brød, og Erik Njøsen sitt entusiastiske
keramikksalg som gjev Nysna gard eigenart og verdi som møteplass.
Sosiale møteplassar er viktige. Sosiale møteplassar
med eigenart, gir gode historier og opplevingar vi kan ta med oss i kvardagen.
Her vil eg sitere Håvamål: «Mennesket er menneskets
glede». Så enkelt kan det seiast. Og så klokt.
-
Naturen er ein ressurs, og tidvis blir fokuset på
natur større enn fokuset på menneska som bur her. Vi er hovedressursen.
Størstedelen av den norske nasjonalformua, 84,4 prosent, består av oss og vår
framtidige og noverande arbeidsinnsats.
Eg vil difor snakke om mennesket og verdien av gode
lokalsamfunn som nøkkel til utvikling.
-
Vårt velferdssamfunn går frå å vere eit industrisamfunn til eit kompetanse og
idesamfunn som bygger på mennesket som sin fremste kapital og ressurs.
Berebjelkane, premissleverandørane og innsatsfaktoren vil vere det
kompetansesterke mennesket.
17.mai 2013 |
Så korleis skape gode og tydelege lokalsamfunn for
nasjonalformuas største ressurs? Gjennom samarbeid, kunnskapdeling og rom. Rom
for enkeltmennesket. Gode lokalsamfunn vert ikkje skapt av menneske som ønsker
å halde andre i sjakk, men av menneske som lar andre utvikle seg sjølv og sine
idear. Gode lokalsamfunn vert ikkje skapt av baksnakking og misunnelse, men av
framsnakking, beundring og samarbeid. Gode lokalsamfunn dyrkar sine
suksesshistorier, og bidrar til å skape fleire.
Nordahl Grieg
sa det klokt: «Frihet og liv er ett, så enkelt, så uunnværlig som menneskets
andedrett».
Frihet er
viktig.
Det er ikkje
lenger slik som det var i tida for Åmot gards opera La Traviata som blir
oppsett i august, at sosial kontroll av dei som bur i bygda, skaper eit sikkert
og forutsigbart samfunn.
Storehesten og Lisjehesten sett frå Reset. |
Samfunn som dyrkar frihet og idear er gode
lokalsamfunn og attraktive bustader.
Ein trend i vår tid er at folk flyttar til byane.
Nokre snakkar om at denne trenden vil snu, om korvidt dette skjer kan verken de
eller eg spå, men ein ting er sikkert, og det er at endringar skjer raskt. Det
som blir ansett som ein visjon i dag, kan vere realitet i morgon.
Vi kjenner alle fotogiganten Kodak. Kodak var store
på papirfotografi og film, men dei var skråsikre på sin eigen teknologi og sine
eigne oppfatningar. Dei ville ikkje ta innover seg den digitale
kamerateknologien, og la digitalkamera i ei skuff. No er Kodak konkurs.
Kodak tok ikkje innover seg endringane, dei gjekk
over ende.
Løysingane
på utfordringane dagens distrikts-Norge står overfor, som
sentraliseringskrefter og nedgang i landbruket, kan kome frå ein stad vi aldri
hadde tenkt oss. Det kan vere vi må legge hovuda i bløyt ein runde til.
Eg skal
ta eit eksempel på uventa løysingar.
For ei
tid tilbake stod verdas veksande byar overfor eit problem som syntes heilt
uløyselig. Altfor mange menneske
skulle hit og dit, trafikken blei for stor for gatene og det blei trafikkork.
Trafikken skapte store forureningsproblem og produksjonen av drivstoff gjekk
utover produksjonen av mat. I tillegg kom alle trafikkulykkene som tok stadig
fleire liv, og lemlesta enda fleire. Ein internasjonal
byplanleggingskonferanse i New York blei avbroten etter tre dagar istadenfor
dei planlagte ti fordi delegatane meinte det uansett var håplaust å kome fram
til løysingar. Året var 1898 og transportmiddelet som skapte så store
problemer, var hest.
Det var
hestemøkk og hestekadavar over alt. Når hestane døde, blei dei ofte liggande
der, fordi den døde hesten måtte bekreftast av ein offentlig person for å få
forsikringa utbetalt. Ein venta gjerne til heile kadaveret var råte fordi då
var det lettare å dele opp og fjerne.
Problema
såg ut til å vere uløyselige.
Så kom
hjelpa, heilt uforutsett, i form av ein innretning som vi idag kallar for bil.
At bilen skulle bli løysinga på hesteutfordringa, var det ingen som tenkte på
berre få år før.
Det kan
også vere lurt å lytte til gode råd når ein skal finne ut av framtida, altså
kan det ofte lønne seg å tenke utradisjonelt.
Men
ikkje alle løysingar er gode, og ikkje alle råd er bra. For eksempel meiner
National Geographic at det er eit godt poeng at vi har minst mulig folk her på
Vestlandet, all den tid området då blir best mulig konservert for framtidige
generasjonar.
I dag er
vi globale. Verda er under eit. Vi må ta med oss verda og forsøke å forstå vår
eiga rolle oppi alt.
Eg er
svært spent på kva som vil vere vår rolle framover.
Ei rolle
vi ikkje må velge er offerrolla: stakkars oss, oversett av makta i Oslo med
vegar fulle av hol. Eg trur heller ikkje vi skal velge National
Geographic-rolla. Ingen av desse rollene er eigna for å skape vekst. Dei er
ikkje eigna for å skape utvikling.
Distrikts-Norge
må vise fram kva ein er og har, ikkje kva ein manglar og korleis ein føler seg
forbigått. Ein må heller ikkje redusere seg sjølv til turistområder og
nasjonalromantiske utstillingslokale. Ei heller til konservatorar over
gårsdagens idear og tankegang. Vi må ha historia med oss, men ikkje vere
arrogante. Det er ikkje alle lokalsamfunn som kjem til å bli med inn i
framtida, og vi her i Bygstad ønsker å vere med. Difor avheng vi av aktørar som
vågar å tenke nytt, som vågar å satse.
Så korleis skape og behalde framtidsretta bygder?
Vi
må satse på trivsel og gode lokalsamfunn. Vi treng gode møtestader og vi treng
eit ope og inkluderande samfunn for alle. Vi treng samfunn som dyrkar dei gode
ideane og som vågar å satse, og samfunn som maktar å heie nytenkning fram.
Det
hjelp ikkje kor mange innslag vi får på National Geographics om vi ikkje har
gode lokalsamfunn, og dette er det vi som skaper sjølv. Vi er vår eigen
viktigaste ressurs, også her i Bygstad.
Innanfor landbruket ser vi trendar i rask endring. I
første omgang ser vi ei utvikling mot større bruk innanfor landbruket i Norge.
På same tid har volumproduksjon og skala tippa ei
rekke store gardar over konkursens rand over heile det europeiske kontinentet.
Eit einsidig fokus på volum har ført prisane på landbruksvarer nedover, og
inntektene til bøndene mot botn.
Denne utviklinga var vanskeleg å forutsjå då ei
aukande urbanisering av Vesten førte til ei industrialisering av det gamle
familiebruket. Eit eksempel på at framtida er vanskeleg å spå. Det er difor mange som ser med skepsis på satsing på
større skala i norsk landbruk idag. Vi følger ei oppskrift som har blitt
undergangen for så mange. Er det framtidsretta?
-
Det går med store deler av det kontinentale
storskala landbruket som det gjekk med Kodak. I restane av Kodak har den
digitale fototeknologien teke over, og i ruinane av ein del av det konkursramma
og økonomisk tungt ramma industrilandbruket veks det no opp alternative
produksjonsformer.
Dette er produksjonformer som er drivne fram av
forbrukaretterspørsel etter kvalitet. Det går i aukande grad mot småskala
produksjon og kvalitetsprodukt, vekk frå industri. Desse europeiske trendane er
verdt å merke seg.
Storehesten og Lisjehesten, ved Trollingsvatnet, Indre Hjelmelandsstølen |
Forbrukarsegmentet som krev nye produksjonsformer er
eit sterkt segment. Dei vil bli sterkare, og kan ikkje avskrivast. Dei kan bli
for storskalalandbruket som digitalkamera vart for Kodak.
Hugs, tidene forandrar seg fort. Dei kan raskt snu
til vår fordel.
Det er i desse trendane vår sjanse ligg. Det er
denne trenden som kan vere nøkkelen til overlevelse for landbruket her i
Sunnfjord i framtida.
Vi har den reine naturen, vi har dei fine
beitemarkene. Vi har det som den kravstore framtidsretta forbrukar etterspør og
som er nøkkelfaktorar for det landbruket som no veks fram på kontinentet i
skuggen av industrilandbruket. Rein natur og beiteressursar. Det er denne
forbrukaren som kan bli framtidas premissleverandør.
Vi kan ikkje halde fram med det konsumet og den livsstilen vi har idag, sa Eva Joly då ho nyleg besøkte Oslo. Ho har rett.
Eit godt lokalsamfunn og ein berekraftig
matproduksjon. Ikkje baksnakking og misunnelse, ikkje enda meir nedlegging av
gardar.
Trollingsvatnet under heikanten |
Og mennesket treng mat.
Professor i sosialmedisin Per Fuggeli er ein markant
samfunnsdebattant og fekk nett Fritt Ords mest høgthengande pris. Han er ein
mann som tek ytringsfriheten på alvor, og pålegg oss alle eit ytringsansvar.
Men skal vi ha ytringsansvar, må vi ha lokalsamfunn som framelskar
ytringsfrihet og modige medmenneske.
Nokon vil blåse i denne tankegangen og kalle den
naiv. Ja, kanskje det, men naivitet er hard valuta. Som professor Nils Christie
så treffande seier det:
Du er så naiv, sier mange til meg. Synest du det, tusen takk, svarer Nils Christie glad.
Han tek det som eit kompliment å verte kalla naiv.
Då vert folk litt forvirra. Men å vere naiv er det motsette av å vere
forutinntatt og fordommsfull.
Våre største vitenskapsmenn har vore opne for nye tankar. Våre beste grundarar har tenkt nytt.
Katrine Aspaas kaller det menneskesamfunnet,
samfunnet som blir utvikla av dei som vågar å dele. Av dei som samarbeider, og
av dei som er tolerante og nysgjerrige. Av dei som vågar å sei si meining, og
av dei som vågar å lytte.
Framtida tilhøyrer dei som tenker sjølv, slik den
alltid har gjort. Det er ikkje dei som bremsar utviklinga som blir omtalt i
historiebøkene. Det er ikkje dei som baksnakkar og saboterer, som misunner og
hindrar nytenkning.
Mennesket lever ikkje av natur aleine, og dette er
årsaka til at natur ikkje er særleg godt eigna til å trekke til seg nye
innbyggarar, bortsett frå dei hardbarka friluftsfolka. Det som tiltrekk seg
andre menneske, er menneske og opne samfunn.
Eg gjentek Håvamål. «Mennesket er menneskets glede».
«Kommuen – det er oss», sa ei kvinne i Værøyposten
på spørsmål om kva kommunen burde gjere i ei sak.
Takk for meg! Foto Nils Henrik Kvamme |
Norske distrikt står i ein unik posisjon i europeisk
samanheng. Denne
posisjonen må vi bruke. Denne posisjonen må vi sette pris på. Vi har stort
potensiale for å produsere framtidas mat, og skal vi klare dette, må vi tenke
nytt. Vi må våge å satse og våge å sei frå. Men for å klare dette, må vi ha
gode lokalsamfunn med høgde for nytenkning og rom for det handlande mennesket.
Vi lever så
tett innpå naturen, langt tettare enn folk i byar, og vi er stolte over vår
flotte natur. Det har vi god grunn til, men vår hovedressurs er
likevel menneska som bur her, sjølv om dei er vanskelegare å få auge på frå
lufta.