To hundre år etter Guiseppe Verdis død, vert LaTraviata nytolka innanfor rammene av norske motkulturelle rørsler.
Sjå innslag om operaen på Dagsrevyen 20.august.
Sjå innslag om operaen på Dagsrevyen 20.august.
Fotosession med Hulda som Violetta, iført bunaden til Anne Viken |
Opera er ein av dei minst sette og mest elitistiske kunstformene i verda, og muligens også den dyraste. Dette sa programleiar Sarah Montague i samtale med operasongar Thomas Hampson i BBC hardtalk 30.juli i år. Eg skulle ha likt å sett Montague på besøk på Åmot Operagard i Bygstad der operaoppsettinga i slutten av august problematiserer dei historisk distriktsbaserte motrørslenes kamp mot klassesamfunn, liberale og urbane verdiar. På denne måten kan opera ta del i samtidsdebatten.
Sunnfjordbunader akkompagnert av fôrhøstarar frå
Taarup med beitande islandshestar bak gjerdet. På låven brakar
indremisjonspredikantar saman med lokal bondekultur og overklasseluksus i årets
nytolking av La Traviata av Guiseppe Verdi. Nytolkninga er ein samarbeid mellom
den svenske operagarden Drakamöllan i Skåne, det danske operakompaniet
Guidopera under leiing av Guido Paevatalu, og er ein
samnordisk produksjon med fokus på samnordiske problemstillingar: interaksjonen
mellom Indremisjon og bondekultur. Fokus og setting er langt frå elitstisk.
Rammene er ein restaurert låve, aktørane profesjonelle.
La Traviata er tolka inn i bondekulturens rammer,
som ein klassisk såpe frå bygda lagt til Osen gard rundt 1900, og aktualiserer
antakeleg eit av dei vanlegaste tema frå norsk kunst- og litteratur: møtet
mellom det urbane og bygdas verdiar. Ein tematikken som er like aktuell den dag
i dag. Distriktsdebattane går høge om tilflyttarprosjekt og branding av bygda,
men den kraftigaste brandingen av bygda ligg ikkje i slagord og i merkevarer,
den ligg i møtet mellom urban kultur og bygdekultur, og i vårt historiske
samspel.
Denne kronikken trykt i Klassekampen. Last ned artikkelen i PDF Kronikken er basert på Anne Vikens utforming av den kunstnerlege problemstillinga for
årets nytolkning av La Traviata på Åmot Operagard.
På Førdekonferansen i år sa Anne Enger at det er umogeleg å forstå norsk politikk i dag utan å ha innsikt i dei motkulturelle rørslene. Ho har heilt rett. For å forstå dagens motmaktsretorikk må vi forstå vår eiga historie og framveksten av denne. Karakterane i nytolkninga av La Traviata er difor ikledd bakgrunn frå bondestanden, frå lekmannsrørsla og frå den urbane overklassen, og kvar for seg representerer dei krefter som har vore grunnleggande for å forstå det politiske landskapet vi ser i dag.
Vi har vårt historiske bakteppe grundig dokumentert.
Heimflyttarar eller tilflyttarar er eit gjennomgåande element i litteratur og
kunst, og nylege eksempel er Sogn og Fjordanes teateroppsetting denne våren, My
Fair Lady goes Sogn og Fjordane, eller Litteraturmisjonen i Dale si framsyning
av Babettes gjestebod. Det er eit clash of civilizations, eit møte mellom to
sivilisasjonar, bokstavleg talt. Dette møtet finst den dag i dag, og det er i
dette møtet distriktsmerkevara blir skapt, i det som skil bygda frå byen. Ideen
og assosiasjonane om bygda er sterke.
Les underteiknas omtale av My Fair Lady.
Les underteiknas omtale av Babettes gjestebod
Les underteiknas omtale av My Fair Lady.
Les underteiknas omtale av Babettes gjestebod
Årets oppsetting på Åmot Operagard er ei nytolking
av La Traviata som dukkar ned i vår felles historie og trekk opp linjene fram
til i dag. Operaen beheld sitt opprinnelege persongalleri, men bakgrunnen for
konfliktene og personrelasjonane er endra til å illustrere eit
motmaktsperspektiv. Far står mot son, predikantar mot urban og syndig livsstil,
svartkledde mot bunader og fest, og alt er henta frå vår felles historie og frå
framveksten av norsk politikk slik vi ser den i dag.
La Traviata er lagt til Osen storgard i Bygstad
rundt 1900. I denne varianten av Osen gard kjem velståande laksefiskarar med
heva champagneglas, og hit kjem damer i vakre kjolar med liberale verdiar. Desse
representerer krefter lokalsamfunnet vil verne seg mot og foraktar, på same tid
som dei representerer ei overmakt, pengar og posisjonar.
Violetta er luksusprostituert og innehar verdiar
samfunnet rundt 1900 ønskte å skjerme seg mot: ein syndig livsstil, liberale og
urbane verdiar. La Traviata betyr då også utstøtt. Violetta forelskar seg i den
lokale bondesonen Alfredo, og Alfredo bryt med bygdas normer for å vere saman
med Violetta. Både Violetta og Alfredo bryt med klassebakgrunn og status.
Alfredos far, som er emissær for Indremisjonen, bryt opp forholdet av omsyn til
familiens omdøme. Lokalsamfunnet ønskte ikkje avvikarar. I våre dagar er lukka
lokalsamfunnet ansett som lite attraktive.
Bondebrudlaup fraa Sunnfjord ca 1900
Fotograf: Olai Fauske, Førde Eigar: Sunnfjord Museum, Førde |
I ein europeisk samanheng utmerkar Norge
seg politisk og historisk i at vi har og har hatt sterke motstandsrørsler mot
liberale og urbane verdiar, mot maktsentralisering og klassedeling. Vestlandet
har utmerka seg som den regionen i Norge der den kulturelle motstanden mot
sentraliserande og urbaniserande krefter har vore sterkast. Og særlig har desse
skansane befunne seg i dei rurale områda, altså blant bøndene. Ein sterk
medspelar blant motrørslene var lekmannsrørsla og Indremisjonen.
I mange bygder var Indremisjon og vekkingsrørsla ein
naturlig del av bondekulturen, og ei supplerande motmakt i møte med byenes
overmakt og moralske forfall. Indremisjonen framstod i kraft av sin avvising av
sentrale myndigheiter, og i sitt forsvar for landsens verdiar og tradisjonar
mot byenes fordervande påverknad som ein alliert med same føremål som bøndene. Dette
har vore med på å forme normer og levesett, og i sin tur påverka den lokale
kulturen i bygdene i Sunnfjord.
Årets La Traviata kunne ha funne stad på Åmot. Då
garden blei driven som vanleg landbrukseiendom, husa den predikantar og
emissærar, og det var i stova på garden at Guido fekk ideen til denne nytolinga
av La Traviata. I emissæranes tid representerte opera ei kunstform ingen i
bondesamfunna hadde tilgang til, som var til for overklassen og i kretsar rundt
sentralmakta ein måtte forsvare seg mot. Å sette opp opera på ein låve ville ha
vore utenkeleg i Verdis tid. Det står i sterk kontrast til historia om opera
som ei elitistisk og utilgjengeleg kunstform.
Oppsettinga trekk vekslar på problemstillingar og
djupt rotfesta drakampar og debatter som framleis pågår i norske bygder i møte
med nye tider. Det viser oss at opera kan nyttast til å stille samtidsaktuelle
spørsmål og reaktualisere historia og konsteksten vi lever i. Kven vil vi vere?
Motmakt møter overmakt, moral umoral, overklassens
kunstform famnar bondesamfunnets problemstillingar og opptrer i deira egne
kulisser.
Anne Viken 2013
Anne Viken 2013
Fakta om oppsettinga.
Vert oppsett 21., 23. og 24. august på Åmot
Operagard i Bygstad, Sogn og Fjordane.
Operakompaniet guidOpera som står bak oppsettinga er
tilknytt operaen i København som turneopera.
Nytolkninga har også blitt vist ved Drakamöallan Operagard
i Skåne i sommar, og er eit nordisk samarbeid mellom danske guidOpera, svenske Drakamöllan
og norske Åmot Operagard.