Gå til hovedinnhold

Kafekultur til bygda


"Ein kafé er ikkje berre ein kafé og kaffe, men uttrykk for ein mentalitet og ein måte å leve på. "

Og no kjem det fleire kafear på bygda, små rare kafear med slipsutstillingar og absurde opningstider, og bygda treng kafékulturen av ein enkel grunn: bygda klarer seg ikkje utan ungdom. Den sosiale kaf€kulturen med sine samlingsstadar kan bidra til trivnad og motverke folketalsnedgang. Det kan ikkje halvsteikt burger.

les kommentaren i Nationen her.

Bildene viser den nydelige kafeen på koselige Mundal Hotel i Fjærland. Alle foto Anne Viken



her er heile kommentarteksten frå Nationen:

Kafékultur til bygda

"Ein kafé er ikkje berre ein kafé og kaffe, men uttrykk for ein mentalitet og ein måte å leve på. "

Anne Viken, fri journalist i Bygstad og Oslo

Nokre pensjonistar sit og sladrar på ein lokal kafe i Sunnfjord. Regnet høljar ned og røyken ligg tett under plasttaket blant plaststolane. Oppned blomsterpotter tjener som oskebeger, men oska ligg utover bordet, og på plastduken er det kaffesøl. Fleire fuglar meskar seg på ein forlatt hamburger på nabobordet. Pommes frites og burgerrestar ligg utover golvet.

- Sjå på fuglane, seier den mannlege pensjonisten med Coop-posen til dei to kvinnelege.

- Kven er det som har råd til slikt? seier den eine kvinna.

- Dei unge klarer aldri berekne kor mykje mat dei skal ha, seier den andre.

- Vi har det altfor godt, seier mannen.

Måkane skrik og prøver å drite meg i skallen medan eg stappar i meg ein halvsteikt hamburger med altfor mykje dressing og forsøker å svelge overkrydra pommes frites. Etterpå føler eg meg ikkje heilt som før.

Kvifor er det slik at ein skal finne seg i både dårleg service, dårleg mat og dårlege sitteplassar i utriveleg kantineprega omgivelsar berre fordi ein har valt å opphalde seg på bygda?

I mi jakt på mat i Sogn og Fjordane, fann eg også den koselige kafeen Didriks i Eidsgata på Eid. Der serverte dei kaffe i fine krus, og god mat på kvit duk under blondegardin. Min favorittstad i fylket er uansett Osabua på Viksdalen, der Weree Lyngstad serverer fruktdrinken Viksdalen Hawaii, og fylkets beste burger blant blomar på fargerike, reine kafèbord. Det er ein fryd å sitte i bruset frå elva Gaula å drikke fruktdrink med utsikt utover Viksdalsvatnet.

Eit anna funn av ein stad, er Åmot gard i Bygstad. Her fekk eg servert rettar av lokal fisk, lokalt kjøt og lokal kreps. Og eg er ikkje spesielt rik. God mat kostar ofte ikkje meir enn dårleg.

Åmot gard ligg langt borte i ei li i Bygstad, men på kafear i sentrum av Førde tjue minutt unna, får ein fleire stadar servert mat pakka i plastikk, på brikke med kaffekopp som ein finn maken til på gamleheimen. Pikant er Førdes einaste respektable kafe. Ein ung mann eg snakka med, sa det var uaktuelt for han å flytte heim så lenge der ikkje fanst skikkelige sosiale samlingsstadar der ein kunne kjøpe god mat.

Dei som driv Pikant, Åmot gard, Osabua og Didriks har skjønt at omgivnadane er viktige og at folk ikkje nødvendigvis blir kjempebegeistra berre dei får ein halvsteikt burger slengt på bordet og ein plastbenk å sitte på. Greit nok, ein dårlig burger og cola fyller basale behov som svolt og tørst, men svolt og tørst er ikkje alt. Det er onsdagskafeen på Viksdalen eit godt døme på.

Hit kjem det kvar onsdag fleire maxitaxi-lass med pensjonistar ut av dalane, ut frå kjøkkena bak gardina, for å meska seg i vaflar, kaffe og kvarandre sitt selskap. Ein høyrer slafsinga lang veg. Kafeen er eit bra tiltak, og når pensjonistar likar seg på kafe, er det vel forståeleg at også den yngre generasjon ønskjer seg kafeliv på bygda, urbant eller ikkje. Men tonen er ofte denne: «bygda er annleis enn byen, og noko av annleisheita er at her har vi ikkje kule kafear på kvart hjørne. Vi har andre verdiar.»

Noko anna eg har høyrt er «Vi har ikkje bruk for folk med den kafeinnstillinga her på bygda», eller «Dra til Bergen om du vil på kafé», med det resultat at mange rett og slett berre blir verande i Bergen, eller Oslo, etter avslutta studier. Ein kafé er ikkje berre ein kafé og kaffe, men uttrykk for ein mentalitet og ein måte å leve på. Sosial kultur. Trivsel. Slappe av ute blant folk, ikkje gøyme seg heime bak gardina. Folk vil møte folk.

Og no kjem det fleire kafear på bygda, små rare kafear med slipsutstillingar og absurde opningstider, og bygda treng kafékulturen av ein enkel grunn: bygda klarer seg ikkje utan ungdom. Den sosiale kaf€kulturen med sine samlingsstadar kan bidra til trivnad og motverke folketalsnedgang. Det kan ikkje halvsteikt burger.


Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre

Dødsdrift blant skrivande menneske

Korleis bli eit skrivande menneske: Du er ikkje så spesiell som du trur at du er, og om du ikkje jobbar hardt, kan du hive talentet ditt på båten. (Kommentaren stod på trykk i Dag og Tid 28.november). Tirsdag (25.november) var det litteraturdebatt på utestaden Blå i Oslo: " Litteratur på Blå har invitert en forfatter, en forelegger og en forfatterskolelærer for å snakke om forskjellige strategier for å bli et skrivende menneske. Går du med en spirende forfatter i magen, bør du få med deg denne kvelden." Vi som av ulike årsaker er interessert i litteratur, møtte opp, og lokalet vart etterkvart smekk fullt. Dagen etter skreiv ei venninne til meg: "Jeg fikk egentlig fullstendig angst da jeg kom på Blå i går. Det er jo akkurat som å se seg selv klonet hundre ganger." Det er ein skummel følelse å sjå seg sjølv sugd inn i den kulturelle undergrunnen, ned i eit miljø som i stor grad kretsar rundt seg sjølv og sin eigen akse, som tilber og dyrkar seg sjølv, men som ogs

Frå motkultur til mainstream medkultur

Etter at lesarbrevet mitt « Imageproblemet Sogn og Fjordane » stod på trykk i Firda 26. februar 2007, gjekk debatten om imaget til fylket heit i fleire månader. Sidan den gong har Sogn og Fjordane hatt næringslivsmesser i Noregs tre største byar kvart år, gitt ut eit reklamebilag for seg sjølv i Aftenposten 27. januar 2009, og Førde har fått tenketanken Førde Framover , for å nemne noko. Den skandaleomsuste Vest Tank-ramma Gulen kommune har tatt omdømebygging inn i fireårsplanen sin. Eg seier ikkje at dette har noko med bunadbrenning å gjere. Eg berre seier at det har skjedd. Det er bra, og fordi det er bra, er eg på den fjordomsuste næringslivsmessa denne kalde tysdagskvelden. Og spørsmålet som kretsar rundt i hovudet mitt, er dette: Kva vil Sogn og Fjordane vere? Imagebygging er vanskelige greier. Dette har Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) skjønt. No tilbyr dei omdømeskule for norske kommunar som slit med omdømet, og for å gi oss litt bakteppe for kva KRD legg i omdømeb