Gå til hovedinnhold

Bygdenorge er i ferd med å bli ein økologisk merkevarebløff

Når ein skal markedsføre bygda, fokuserer ein på det smale, det små og det tilsynelatande økologiske, sjølv om det ikkje er mulig å dokumentere enn økologisk mat er meir miljøvennlig enn konvensjonell, samt at kortreist faktisk er kortreist når du ser den i butikken. Den kan ha tatt ein umerkelig omveg, sjå nøye på merkelappen. Det einaste vi kan dokumentere per dags dato, er at det ikkje går an å dokumentere ein skilnad i miljøeffekt av øko og konvensjonell, kort og langreist mat, produsert i dette landet.

På same tid blir landbruk i Norge framstilt som stort, stygt og industrielt. Ein trussel mot vår eksistens, ein trussel mot miljøet, ein trussel mot global handel. Sjølv om det er akkurat like miljøuvennlig eller vennlig, som økolandbruket. Lat meg ta økolam. Dei går på det same beitet som konvensjonelle lam, like lenge, utan kraftfor, og bur aldri i fjøs, bortsett frå kanskje nokre dagar etter fødsel, men økolam går til ein høgare pris og med ein anna merkelapp i butikken. Er det bedrag? Nei, det er merkevarebygging, om enn om eit falsk produkt. Det finst nemlig knapt anna enn økologiske lam i Norge. Dei burde alle hatt same lapp. Bortsett får ekte villsau som lever på øyane langs kysten. Det er noko heilt anna. Heilårsutegangersau som lever på lyng, men dette er ei eiga merkevare, og den er sann.

Bygdemarknadsføring bygger opp under bildet av småskala landbruk som det reine og riktige, og storskala, som noko mindre edelt, i tråd med trendar og i tråd med Tines markedsføring av si eiga økomelk, som ikkje er noko meir miljøvennlig enn anna melk. Den berre har eit anna navn. Og dei naive forbrukarane, blir lurt. Av kven? Av Tine, av Gilde, av dei store fiskeprodusentane som snakkar om økologisk oppdrettsfisk, som om ikkje all oppdrettsfisk er tilnærma økologisk, dersom ein først skal gi noko av fisken denne merkelappen. Oppdrettsnæringa bryt med stort sett alle etiske og dyrevelferdsmessige prinsipp. Kan dei då kalle seg økologisk, berre fordi dei nyttar annan fisk til å ete lusa av sine artsfrendar, heller enn medikamenter mot lakselus? Neppe. Innovasjon Norge finansierer alt frå industrifjøs til småskala landbruk, men kun småskala landbruk blir brukt i markedsføring. Fordi storskala er ukorrekt?

Slik er bygdenorge i ferd med å bli ein einaste stor merkevarebløff. Ser ein på dekninga, ser det omtrent ut som om byda er der det skjer. Men sanninga er store fjøs, industriell matproduksjon, nedlagte gardar, skular som vert lagt ned og tomme fiskevær. Men kven bryr seg, så lenge fasaden er fin, og så lenge vi kan vifte med litt lokalprodusert ost, får det heller vere at den økologiske melka må hentast med ein tankbil som må køyre ti ekstra mil den dagen for 200 liter, eller at ein måtte kaste 1 million yngel dette året, grunna feil utsettingstidspunkt i fjorden. Ein seier lite om slikt, helst ingenting.

Men så lenge ein marknadsfører noko så edelt som økomat og økofisk, så må det vere lov å ta dei triks i bruk som kan tas i bruk. Blant anna merkevare. Spørsmålet er om denne merkevara helliger målet, all den tid ein er vel nøgd så lenge ein sjølv trur at økologisk merkevare også betyr økologisk mat. Det vil ikkje redde verda å leve på ei løgn om at merkevara i seg sjølv redder deg, utan å gjere noko med produktet bak lappen. Det er gjer seg sjølv ei bjørnetjeneste når ein klistrer økolappen på alt som kan matche eit merkevarekrav, utan å stille krav til at produktet også skal vere faktisk økologisk.

Les også Jostedalsrypa, blogg frå bygda

Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre

Spelet om ØKO-maten, The øko-GAME: Marked - forbruker

Om spriket mellom PR og røyndom. (Med andre ord-artikkel publisert i Klassekampen 26.februar 2010) Bønder er og blir ei spesiell gruppe. Før var det høgstatus å vere storbønder. No er du er ein systematisk dyremishandlar, industriforbrukar av stakkars kyr og ellers ein trussel mot vår alles eksistens. Du tømmer dritt ut i atmosfæren, og driver oss alle lukt i undergangen. Før var det lågstatus å vere småbonde. Du hadde mindre makt, mindre pengar, sat gjerne på leigd jord og måtte sende alle sønene dine til USA om dei ville overleve. Du hadde så lite gras over vinteren at kyrne dine knapt klarte stå på beina når du slapp dei ut om våren, og du budde i eit lite hus fullt av ungar du streng tatt ikkje burde hatt meir enn halvparten av. No er det høgstatus å vere småbonde. Du er småskala og naturvennlig, lever gjerne på ein stad der ingen skulle tru at nokon kunne bu, og småskala kyr er innhylla i eit mytologisk teppe av grønt gras under spreke klauver. Dei har forgyl

Å halde foredrag for gubbar

Av og til må eg sei eg er ganske så lei av å halde foredrag. Du står framfor eit publikum, og skal snakke om at unge folk skal til bygda, og så sitter der hundretals, eller titals, menn og kvinner i alder femti seksti pluss og stirrer tomt på deg med armane i kors. Er det inspirerande? Nei. Det er svært lite inspirerande og svært kjedelig. Eg lurer av og til litt på kvifor ein har så mange konferanser. Folk møtes, stirrer på den som snakkar, skal liksom bli inspirert, og så skal ein gå heim og vere opplyst og glad og ha med seg nye og betre idear enn dei ein kom dit med. Gud, det er så kjedeleg å snakke til slike publikum. Du veit at mange av dei ikkje ein gong høyrer etter. Dei sit der, og er der, mest av alt for å få kake, ta seg ein fest, slenge drit, pule ei eller anna dame dei ikkje har pult før, og så dra heim til kjerringa. Det er vel eigentleg, summa summarum, det inntrykket eg har fått av kvifor ein arrangerer konferanser for distriktsutvikling. Eit hederlig unntak er Dyrøys