Gå til hovedinnhold

Forlagsbransjen - ytringsfrihet eller jakt på den neste store norske forfattaren?

"Aschehoug skal være landets ledende uavhengige litteratur- og kunnskapsformidler, garantere for ytringsfrihet og arbeide for åpen, internasjonal kulturkontakt", står det på forlagets twitter-profil, og vi tek dette sitatet som utgangspunkt for dagens bloggpost: (årsaka til at eg nyttar dette forlaget som eksempel, er at det er dette forlaget eg kjenner til, og den man elsker, omtaler man).

Idag stiller eg spørsmålet: kva betydning har norske forlag for bevaring av ytringsfriheten? Jamfør neste bloggpost der tema er om det er for lett å gi ut bøker i Norge.

Om det er ytringsfrihet, bør det også vere "lett" å gi ut bøker, men om det er "for lett", blir bøkene for dårlige. Og er det egentlig "ytringsfrihet" som ligg bak den floraen av samtidslitterære bøker, eller debutanter, ein finn på markedet? Nei, det er eg rimelig sikker på at det ikkje er.

Neste spørsmål kan altså bli: har ytringsfriheten mindre betydning, medan jakta på den neste store norske forfattaren er i sentrum?

Eg kan også utvide mitt innlegg frå igår til å diskutere korvidt det er slik at forlaga er så redde for å gå glipp av dei store, nye talenta, at dei spammer bokmarkedet med store mengder ubetydelige debutanter som vi strengt tatt skulle ha vore spart for.

Som ein skrivande kjenning av meg formulerte her om dagen på spørsmålet "Er det for lett å gi ut bøker i Norge?

Hans svar var dette: "
Jeg tror man bør forsøke å drite i hva alle andre utgir og bare skrive den boken man selv savner. Jeg tror nok ikke debutantene er hovedproblemet. Det finnes mange typer debutanter, og det er klart, de fleste gir bare ut én bok. Og det er greit. Jeg mener: Tenk deg at alle disse debutantene også skulle ha store forfatterskap med uinterssante bøker!!! Men ja, det kommer ut for mange likegyldige bøker, men hvem skal man legge skylden på? Samtidig er det imponerende at en liten nasjon som Norge, tross alt, har en del veldig gode forfattere. Problemet for forlagene er at de ikke kan risikere å gå glipp av potensielle viktige forfattere og dermed kanskje slipper for mange ut i offentligheten, og innkjøpsordningen gjør jo at risikoen er
minimal. I alle fall for de store forlagene."

Dette er interessante refleksjonar frå ei klok sjel. Han poengterte også at han ikkje les samtidslitteratur all den tid den kjeder han enormt. Då er vi to, og no er vi også inne på tema for ein av dei neste bloggpostane: våre litterære forbilder må vi stort sett ut av landet for å finne. Har ein ambisjoner, må ein sjå over grensene, og sidan vi har ambisjoner, ser vi over grensene.

Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre

Dødsdrift blant skrivande menneske

Korleis bli eit skrivande menneske: Du er ikkje så spesiell som du trur at du er, og om du ikkje jobbar hardt, kan du hive talentet ditt på båten. (Kommentaren stod på trykk i Dag og Tid 28.november). Tirsdag (25.november) var det litteraturdebatt på utestaden Blå i Oslo: " Litteratur på Blå har invitert en forfatter, en forelegger og en forfatterskolelærer for å snakke om forskjellige strategier for å bli et skrivende menneske. Går du med en spirende forfatter i magen, bør du få med deg denne kvelden." Vi som av ulike årsaker er interessert i litteratur, møtte opp, og lokalet vart etterkvart smekk fullt. Dagen etter skreiv ei venninne til meg: "Jeg fikk egentlig fullstendig angst da jeg kom på Blå i går. Det er jo akkurat som å se seg selv klonet hundre ganger." Det er ein skummel følelse å sjå seg sjølv sugd inn i den kulturelle undergrunnen, ned i eit miljø som i stor grad kretsar rundt seg sjølv og sin eigen akse, som tilber og dyrkar seg sjølv, men som ogs

Frå motkultur til mainstream medkultur

Etter at lesarbrevet mitt « Imageproblemet Sogn og Fjordane » stod på trykk i Firda 26. februar 2007, gjekk debatten om imaget til fylket heit i fleire månader. Sidan den gong har Sogn og Fjordane hatt næringslivsmesser i Noregs tre største byar kvart år, gitt ut eit reklamebilag for seg sjølv i Aftenposten 27. januar 2009, og Førde har fått tenketanken Førde Framover , for å nemne noko. Den skandaleomsuste Vest Tank-ramma Gulen kommune har tatt omdømebygging inn i fireårsplanen sin. Eg seier ikkje at dette har noko med bunadbrenning å gjere. Eg berre seier at det har skjedd. Det er bra, og fordi det er bra, er eg på den fjordomsuste næringslivsmessa denne kalde tysdagskvelden. Og spørsmålet som kretsar rundt i hovudet mitt, er dette: Kva vil Sogn og Fjordane vere? Imagebygging er vanskelige greier. Dette har Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) skjønt. No tilbyr dei omdømeskule for norske kommunar som slit med omdømet, og for å gi oss litt bakteppe for kva KRD legg i omdømeb