Gå til hovedinnhold

Forlagsbransjen - ytringsfrihet eller jakt på den neste store norske forfattaren?

"Aschehoug skal være landets ledende uavhengige litteratur- og kunnskapsformidler, garantere for ytringsfrihet og arbeide for åpen, internasjonal kulturkontakt", står det på forlagets twitter-profil, og vi tek dette sitatet som utgangspunkt for dagens bloggpost: (årsaka til at eg nyttar dette forlaget som eksempel, er at det er dette forlaget eg kjenner til, og den man elsker, omtaler man).

Idag stiller eg spørsmålet: kva betydning har norske forlag for bevaring av ytringsfriheten? Jamfør neste bloggpost der tema er om det er for lett å gi ut bøker i Norge.

Om det er ytringsfrihet, bør det også vere "lett" å gi ut bøker, men om det er "for lett", blir bøkene for dårlige. Og er det egentlig "ytringsfrihet" som ligg bak den floraen av samtidslitterære bøker, eller debutanter, ein finn på markedet? Nei, det er eg rimelig sikker på at det ikkje er.

Neste spørsmål kan altså bli: har ytringsfriheten mindre betydning, medan jakta på den neste store norske forfattaren er i sentrum?

Eg kan også utvide mitt innlegg frå igår til å diskutere korvidt det er slik at forlaga er så redde for å gå glipp av dei store, nye talenta, at dei spammer bokmarkedet med store mengder ubetydelige debutanter som vi strengt tatt skulle ha vore spart for.

Som ein skrivande kjenning av meg formulerte her om dagen på spørsmålet "Er det for lett å gi ut bøker i Norge?

Hans svar var dette: "
Jeg tror man bør forsøke å drite i hva alle andre utgir og bare skrive den boken man selv savner. Jeg tror nok ikke debutantene er hovedproblemet. Det finnes mange typer debutanter, og det er klart, de fleste gir bare ut én bok. Og det er greit. Jeg mener: Tenk deg at alle disse debutantene også skulle ha store forfatterskap med uinterssante bøker!!! Men ja, det kommer ut for mange likegyldige bøker, men hvem skal man legge skylden på? Samtidig er det imponerende at en liten nasjon som Norge, tross alt, har en del veldig gode forfattere. Problemet for forlagene er at de ikke kan risikere å gå glipp av potensielle viktige forfattere og dermed kanskje slipper for mange ut i offentligheten, og innkjøpsordningen gjør jo at risikoen er
minimal. I alle fall for de store forlagene."

Dette er interessante refleksjonar frå ei klok sjel. Han poengterte også at han ikkje les samtidslitteratur all den tid den kjeder han enormt. Då er vi to, og no er vi også inne på tema for ein av dei neste bloggpostane: våre litterære forbilder må vi stort sett ut av landet for å finne. Har ein ambisjoner, må ein sjå over grensene, og sidan vi har ambisjoner, ser vi over grensene.

Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre

Spelet om ØKO-maten, The øko-GAME: Marked - forbruker

Om spriket mellom PR og røyndom. (Med andre ord-artikkel publisert i Klassekampen 26.februar 2010) Bønder er og blir ei spesiell gruppe. Før var det høgstatus å vere storbønder. No er du er ein systematisk dyremishandlar, industriforbrukar av stakkars kyr og ellers ein trussel mot vår alles eksistens. Du tømmer dritt ut i atmosfæren, og driver oss alle lukt i undergangen. Før var det lågstatus å vere småbonde. Du hadde mindre makt, mindre pengar, sat gjerne på leigd jord og måtte sende alle sønene dine til USA om dei ville overleve. Du hadde så lite gras over vinteren at kyrne dine knapt klarte stå på beina når du slapp dei ut om våren, og du budde i eit lite hus fullt av ungar du streng tatt ikkje burde hatt meir enn halvparten av. No er det høgstatus å vere småbonde. Du er småskala og naturvennlig, lever gjerne på ein stad der ingen skulle tru at nokon kunne bu, og småskala kyr er innhylla i eit mytologisk teppe av grønt gras under spreke klauver. Dei har forgyl

Å halde foredrag for gubbar

Av og til må eg sei eg er ganske så lei av å halde foredrag. Du står framfor eit publikum, og skal snakke om at unge folk skal til bygda, og så sitter der hundretals, eller titals, menn og kvinner i alder femti seksti pluss og stirrer tomt på deg med armane i kors. Er det inspirerande? Nei. Det er svært lite inspirerande og svært kjedelig. Eg lurer av og til litt på kvifor ein har så mange konferanser. Folk møtes, stirrer på den som snakkar, skal liksom bli inspirert, og så skal ein gå heim og vere opplyst og glad og ha med seg nye og betre idear enn dei ein kom dit med. Gud, det er så kjedeleg å snakke til slike publikum. Du veit at mange av dei ikkje ein gong høyrer etter. Dei sit der, og er der, mest av alt for å få kake, ta seg ein fest, slenge drit, pule ei eller anna dame dei ikkje har pult før, og så dra heim til kjerringa. Det er vel eigentleg, summa summarum, det inntrykket eg har fått av kvifor ein arrangerer konferanser for distriktsutvikling. Eit hederlig unntak er Dyrøys