Gå til hovedinnhold

Dei høgt utdanna held seg i sine eigne nisjemedier (heile artikkelen)

Trykk på bildet av kommentar og den blir stor og leselig!

«Vi trenger en sosialt inkluderende offentlighet, og det er ingen grunn til å tro at dette innebærer en vulgær og uinformert debatt i et land med så høgt utdanningsnivå som Norge», står det i innleiinga til antologien «Demokratiet før og nå» som kom ut i august. Tar vi eit kjapt blikk på dagens medieoffentlegheit, ser vi at påstanden er naiv. Ei sak som har skapt mykje liv i pressa dei siste vekene er til dømes Trond Giskes sjåfør som køyrde i 140 kilometer i timen i 100-sona.

Eg er ikkje av dei som påstår at alt var betre før, og fekk, då eg kritiserte Dagbladets Tjostolv Moland-framside «Se hvor syk han er» på Ikveld på NRK2, høyre at eg var «for ung til å vite korleis ting var før». Men ein treng verken bli eldre eller samanlikne bakover for å sjå at det sirkulerer ei mengde banale nyhendesaker i dag. På same tid er det eit faktum at det norske folk, og ergo også norske journalistar, har høgare utdanningsnivå enn før. Det underlege er at dette ikkje avspeglar seg i nyhendebiletet.

Den danske professoren Rune Stubager ved Universitetet i Aarhus peiker i «The Education Cleavage: The Socio-Structural Foundations of Culture Wars» på korleis grupper med høg versus grupper med låg utdanning i Danmark identifiserer seg med andre som høyrer til same gruppe og utdanningssjikt. Samtidig opplever dei konflikt med grupper med eit anna utdanningsnivå. Utdanningskløfta speglar av seg i korleis folk med høg versus folk med låg utdanning posisjonerer seg i typiske «kulturkrigssaker», som til dømes immigrasjon. Dei med låg utdanning plasserer seg på høgre fløy, og dei med høg på venstre. Stubager peikar på at ei slik utdanningskløft er i ferd med å erstatte dei forvitrande klasseskillelinjene.

Denne kløfta kan også tenkast som ei medial todeling mellom høgt- og lågtutdanna lesarar og lyttarar. Vulgariseringa av tabloidmediene i ei stadig meir forenkla og populistisk retning bidreg til å dyrke fram ei polarisering av offentlegheita der «elitane» (eg liker ikkje ordet «elite», men det er illustrerande for poenget) forlet tabloidmediene og lagar seg eigne heil- og halvoffentligheiter, der dei kan bruke dei orda dei ønskjer og snakke så lenge dei vil.

Til nisjemedier som Klassekampen, Morgenbladet og Dagens Næringsliv, debattmøte og tenketankar, flyktar «elitane» med høgare utdanning som ikkje er så opptekne av kosereportasjer om Jenny Skavlan sleikar is av Maria Skappel. Her kan dei lese saker og debattere med kvarandre i fred, medan «folk flest» blir «underhaldne» med saker av typen «Giskes sjåfør» i vekevis gjennom tabloidmediene, utan ein gong å kjenne til kvar elitane held seg, om ein ser bort frå at dei held seg i bilbakseter.

Slik held ein folk med sirkus og brød samstundes som ein byggjer opp under politikarhat (fæle politikarar som hevar seg over lova), kjensla av avstand (politikarar gjer som dei vil medan vi må følgje lova), og grev i grøfta mellom «elitar» og «folk».

Stubagers studie viser at dei med lite utdanning i større grad enn dei med høg utdanning var skeptiske til den motsette gruppa. Jo mindre ein kan identifisere seg med dei som sit på makta, jo større blir mistrua, og jo større blir avstanden.


Avstanden speglar seg også i sosiale medier. Medan «folk flest» kommenterar i nettavisenes kommentarfelt og lagar facebook-profil, utvekslar makteliten minimeldingar på twitter. Facebook er dei sosiale medienes VG. Twitter er Morgenbladet, sa Alexander Eidsæter frå TNS Gallup på seminaret «Amatørene kommer» ved Institutt for medier og kommunikasjon kort tid tilbake. Tre prosent av Norge er på Twitter, 55 prosent på Facebook. Det er ei myte at amatørane er på vei.


Seddelpressas harde grep om tabloidene kan gi opphav til ei antidemokratisk utvikling og elitekonsolidering av offentligheten. Papirtabloidene kjempar mot undergangen, papirnisjemediene om elitelesarane. Demokratiets oppgåve er å fordele makt til dei som ikkje har det, men ved å servere trash til «folk flest» og nisje og nettverk til «makteliten», står ein i fare for å utvikle og underbyggje sterke skiller. Polariseringa i samfunnet aukar, ikkje som klasseskiller men som intellektuelle utdanningsskiller. Og ironisk nok: bak både trash og nisje står dei høgt utdanna og serverer skrotnytt om Giskes sjåfør, medan dei chattar med Giskes venner på twitter.


Denne kommentaren stod på trykk som Signert-artikkel i Klassekampen 21.november 2009.

Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre

Dødsdrift blant skrivande menneske

Korleis bli eit skrivande menneske: Du er ikkje så spesiell som du trur at du er, og om du ikkje jobbar hardt, kan du hive talentet ditt på båten. (Kommentaren stod på trykk i Dag og Tid 28.november). Tirsdag (25.november) var det litteraturdebatt på utestaden Blå i Oslo: " Litteratur på Blå har invitert en forfatter, en forelegger og en forfatterskolelærer for å snakke om forskjellige strategier for å bli et skrivende menneske. Går du med en spirende forfatter i magen, bør du få med deg denne kvelden." Vi som av ulike årsaker er interessert i litteratur, møtte opp, og lokalet vart etterkvart smekk fullt. Dagen etter skreiv ei venninne til meg: "Jeg fikk egentlig fullstendig angst da jeg kom på Blå i går. Det er jo akkurat som å se seg selv klonet hundre ganger." Det er ein skummel følelse å sjå seg sjølv sugd inn i den kulturelle undergrunnen, ned i eit miljø som i stor grad kretsar rundt seg sjølv og sin eigen akse, som tilber og dyrkar seg sjølv, men som ogs

Å halde foredrag for gubbar

Av og til må eg sei eg er ganske så lei av å halde foredrag. Du står framfor eit publikum, og skal snakke om at unge folk skal til bygda, og så sitter der hundretals, eller titals, menn og kvinner i alder femti seksti pluss og stirrer tomt på deg med armane i kors. Er det inspirerande? Nei. Det er svært lite inspirerande og svært kjedelig. Eg lurer av og til litt på kvifor ein har så mange konferanser. Folk møtes, stirrer på den som snakkar, skal liksom bli inspirert, og så skal ein gå heim og vere opplyst og glad og ha med seg nye og betre idear enn dei ein kom dit med. Gud, det er så kjedeleg å snakke til slike publikum. Du veit at mange av dei ikkje ein gong høyrer etter. Dei sit der, og er der, mest av alt for å få kake, ta seg ein fest, slenge drit, pule ei eller anna dame dei ikkje har pult før, og så dra heim til kjerringa. Det er vel eigentleg, summa summarum, det inntrykket eg har fått av kvifor ein arrangerer konferanser for distriktsutvikling. Eit hederlig unntak er Dyrøys