Gå til hovedinnhold

Bør norske forfattarar bør nøye seg med "å skrive nok ein roman om utsikten fra vinduet"?

Norske forfattere interesserer seg ikke for naturvitenskap. I en verden som holder på å krepere, er det deprimerende, meinte Gert Nygårdshaug i Klassekampen 17.november.

Poeten Espen Stueland lurte på om norske forfattarar bør nøye seg med "å skrive nok ein roman om utsikten fra vinduet".

Nygårdshaug sa vidare at "Jeg er skuffet over min generasjon av forfattere (...) som har henfalt til å skrive bøker om sin egen barndom, om mor og far og jeg vet ikke hva, sier Nygårdshaug, og peker på at tidligere generasjoner av forfattere i større grad har hatt tradisjon for å gå til vitenskapen for å finne stoff til bøkene sine.

Norske forfattere skriver om egne skilsmisser. - Vi befinner oss i en selvsentrert overgangstid, mener forsker Nina Witoszek.

Eg syns ikkje det er eit problem at Hoem og Wassmo skriv om oppvekst og barndom, far og mor og livet sitt. Årsak: det er interessante og relevante skildringar av levd liv og historie, ikkje minst. Det er ikkje akkurat slik at forfattarane sit med nasa inn i navlen på mora si medan dei skriv. Dei skildrar samfunn, politikk, samliv med andre menneske.. kort sagt ting som angår oss i like stor grad som vitenskapen.

Det er lett å sei at ein må skrive om dei store og viktige tinga, og så gløymer ein at dei fundamentale tinga i eit menneskes liv ofte ikkje handlar om bioteknologi og klimaforskning, men om menneskelige relasjonar, eit tema som aldri går ut på dato, heller ikkje i litteraturen.

Men, der er eit stort men. Medan forfattarar av Nygårdshaugs generasjon maktar å gjere desse personlige historiene interessante, og maktar å sette dei i fokus, er det mange av min eigen genersjons forfattarar som ikkje maktar dette. Eg har gått litt på forfatterskole, og har ergo også vore på ein del slike skriveseminar med folk som vil bli forfattarar, anten fordi dei har eit eller anna kall som sit svært langt inne, eller at dei er i overgangsalderen, og her vassar ein tidvis svært djupt i navleloet. I tillegg var manusa omtrent identiske. Kliss like, kliss uinteressante, med eit par heiderlege unntak.

Tematikken er ofte forutsigbar: ein deprimert mann, som ikkje liker kjerringa si, føler seg svært einsam på ei eller anna grå øy ved havet og vurderer å hoppe utfor eit eller anna som er høgt nok til at han vil dø når han landar. Ei eller anna dame slit med ein stor og tung hemmelighet medan ho vaskar svigerfaren bak og snakkar til veggen heller enn mannen sin, og ein eller anna unge leiter etter far sin, eller trur at han er homofil. Eventuelt er ein i ei eller anna identitetskrise der ein ikkje diggar å tafse kjerringa på ræva fordi det som skjer om ein tafsar kjerring på ræva, er at ho heller vil koke poteter. Utanfor regnar det, og mannen ser, som alle einsame menn i norske samtidsromanar, om han kan sjå eit eller anna han kan hoppe frå. Det vere seg hotell, skyskrapar, fjellvegg, skrent, klippe, høgt hus, høg låve.

Der finst sjølvsagt heiderlege unntak, men i det store og heile ser det ut som mang ei bok er skriven framfor eit vindu med utsikt mot eit stup. Eg gledar meg til folk på min eigen alder begynner å gå ut døra for og skaffe storyer til boka si. Det hadde vore fint med litt perspektiv på navleloet.

Les også om skrivekurs for gamle damer.

Populære innlegg fra denne bloggen

Når den døde bestemora di spring etter deg på alle fire

Igår las eg den første barneboka eg har lese på lenge. Den handla om eit spøkelse, trudde eg, men det viste seg at det var eit romvesen. Det handla rett og slett om eit romvesen som sat fast i eit romskip nedi jorda under ei gran ute i skogen etter å ha krasja i ein skogbrann. Det vart heile tida hinta til at dette skumle sat fast, så eg tenkte det var ein vampyr som sat fast i ei kiste (Den vesle vampyren), eller eit lik eller noko som var levande begravd (murt inn i veggen). Så eg sat da å vente på ein vampyr, ein varulv eller eit realt spøkelse. Potensielt ein kjekk Twilight-type. Men no kjem det verste av alt (Eksorsisten). Vesenet tar knekken på bestemora medan jenta ser på. Bestemora slenger seg hit og dit i senga og blod renner og hovud sprekk. Og så kryp vesenet inn i den døde bestemora til hovedpersonen og får denne døde bestemorskroppen til å drive å springe etter hovedpersonen. Det er det verste eg har lese på lenge. Beinpiper og innmat og blod og springande døde bestemødre ...

Faktafeil om eggproduksjon frå Matprat

Matprat påstår at levetid for høner er 70 veker. Dette er ein faktafeil. Deretter blir dei slakta og solgt som høns, skriv matprat. Dette er også ein faktafeil. Dei fleste høner blir gass  ihjel og etterpå brent.  Fakta er at verpehøner i industrielt verpehønshald blir slakta etter 70 veker. I naturen, eller om dei får sjansen, kan høner leve i opp mot ti år. Levetida er altså ganske mykje lenger enn matprats påståtte 70 veker. Slik Matprat framstiller det, kan det oppfattes som at høner blir slakta når deira levetid likevel er slutt. Dette er altså feil. Dei blir slakta lenge, lenge før. Verpehøner i industrielt fjørfehald har fått rugeeigenskapane sine bortavla. Dei kan altså ikkje formeire seg naturleg. Dei må rugast ut i rugemaskin. Høner i naturen ville lagt to tre fire kull med kyllingar per år, med rundt ti kyllingar i kvart. Det er ikkje naturleg for ei høne å verpe kvar dag, men gjennom avl har ein fått fram høner som verp seks egg i veka, og ein avlar...

Tamme elgar som produserer ELGpapir, ELGolje og ELGmelk

I Jämtland lagar Sune Häggmark papir frå elgmøkk, ost frå elgmelk og lanolin frå elgpels. ­ Verdas dyraste ost! roper Sune Häggmark på svensk, stotrande engelsk og improvisert fransk. ­ Shit is money! Money, money, money! Jag älskar moose!   Fleire titals turistar, deriblant mange nordmenn, står tett i tett på tunet i Orrviken, ein kjapp køyretur sør for Østersund i svenske Jämtland. Her har Häggmark realisert sitt eige elgparadis med produksjon av papir frå elgmøkk, ost frå elgmjølk og lanolin av feittet i elgpelsen. Han er den entusiastiske gründeren bak turistverksemda Moosegarden, eller "elghagen" på norsk. Häggmark lever godt, svært godt etter at Moosegarden vart starta i 1997 som ein følge av to morlause kalvar som trong ein heim. Han gjer det klinkande klart for dei store flokken turistar at det er ei mengde pengar i elg. Moosegarden eksporterer elg til Polen, Tyskland og England. Inspirasjonen hentar han frå Russland. Ein tam elg kostar 35 0...